Julegaven der kan vokse

Tre flygtninge fra Sudan i Afrika kommer til Kansas i USA, hvor de undrer sig over en helt ny verden. »The Good Lie« veksler fint mellem de pudsige situationer og smerten.

Paul, Mamère og Jeremiah fra Sudan undrer sig over livet i USA. Fold sammen
Læs mere

Sådan som »The Good Lie« er konstrueret, kan man sagtens erstatte en politisk konflikt med en anden og stadig stå tilbage med samme godhjertede film. Flygtninge, der bliver kastet rundt i verden, uden de egentlig selv kan gøre for det, er der hele tiden masser af.

Her har vi at gøre med børn fra Sudan i midten af 1980erne, hvor der opstod borgerkrigslignende tilstande. Flere end 100.000 blev drevet på flugt, og mange endte i en flygtningelejr i Kenya. Tusindvis af dem endte i USA, men det var først, da de blev voksne, fordi var strandet i en flygtningelejr i Kenya i årevis. Dagens humoristiske drama tager udgangspunkt i den situation og baserer sig på en sammenlægning af nogle af de typiske historier. Vi følger Mamère, Paul og Jeremiah, der har vidt forskellige temperamenter, men som alle undrer sig over det amerikanske samfund.

De synes, at de imødekommende smil, som de bliver bedt om at tillægge sig, er falske, og en af dem bemærker i øvrigt syrligt: »I Sudan ved vi i det mindste, hvordan løverne ser ud« med henvisning til, at det kan være svært at gennemskue, hvem man kan stole på i USA. Reese Witherspoon spiller den socialarbejder, som de tre brødre og halvbrødre møder. Hun forstår dem kun langsomt.

Pudsige situationer

Midtvejs i filmen, der er instrueret af Philippe Falardeau, er der tæt på at ske en ophobning af pudsige situationer, der kan minde om alle mulige andre film, hvor urfolk eller mennesker fra den tredje verden møder det, som vi kalder »civilisationen«. I visse øjeblikke er vi tæt på ånden i det sydafrikanske hit fra 1980 »The Gods Must be Crazy«. Heldigvis begynder vi at få nogle mere håndfaste beviser på, hvordan det gør ondt på de tre flygtninger hen ad vejen, og man skal være på mailinglisten hos Dansk Folkeparti for ikke at knibe en tåre, når den gode løgn, som titlen hentyder til, bliver en del af historien til sidst.

Efter at have set »The Good Lie« er det svært at argumentere imod, at der ikke skulle være plads til én til flygtning i baghaven. Hvis vi nu alle sammen giver dem, vi kender en billet til filmen, i stedet for at købe almindelige julegaver, breder ringene i vandet sig måske, så vi næste år kan gå et skridt videre og give flygtningene en stor julegave.

Hvad: »The Good Lie«.

Hvem: Instruktør: Philippe Falardeau. Medvirkende: Reese Witherspoon, Corey Stoll, Arnold Oceng, Emmanuel Jal.

Hvor: Premiere over hele landet.