Jakob Ejersbo på bjerget er en fin øjenåbner

Dokumentarfilm om den ultrarealistiske forfatter Jakob Ejersbo med det store litterære potentiale er en fin øjenåbner. Både med kig ind i hans sind og arbejdsværksted.

Forfatteren Jakob Ejersbo døde i 2008 og blev kun 40 år. I ny dokumentarfilm kommer vi tæt på ham, da hans gamle venner tager på tur til Kilimanjaro for at sprede hans aske på toppen af bjerget. Fold sammen

Jakob Ejersbo døde af kræft i spiserøret i 2008 i en alder af kun 40 år, men inden da havde den unge forfatter udrettet langt vigtigere ting end de fleste af sine kolleger. Oprindeligt var han uddannet journalist og gennembruddet som forfatter kom med »Nordkraft« i 2002, og siden udkom en trilogi om Afrika efter hans død i 2009, med alt det stof som Ejersbo brændte for med en opvækst i Tanzania.

Hans ældste ven Morten Alsinger lovede i sin tid Ejersbo at sprede hans aske på bjerget Kilimanjaro og dette er blevet omdrejningspunktet i dokumentaren »Ejersbo« af instruktøren Christian Holten Bonke. Med på turen kommer en anden god ven og samarbejdspartner Christian Kirk Muff. Alsinger har haft asken stående i et skab i fem år. Som han siger i filmen: »Det er ikke min styrke at holde løfter, men det her vil jeg godt holde«. Han siger ikke så meget på bjerget, men han har gode seje ben, da det kommer til stykket. Dialogen føres primært af Kirk Muff, der til gengæld har det sværere med de skrappe stigninger på Kilimanjaro.

Vennernes personlige vidnesbyrd suppleres med Ejersbos søster og forældre og hans gamle ven fra Tanzania. Og Johannes Riis fra Gyldendal der var Ejersbos redaktør og forlægger. »Han var ikke nogen stor stilist og han brugte ingen litterære falbelader. Men han havde en direkthed, der gjorde, at man blev optaget af personerne«, siger Riis. Og han tilføjer, at »Nordkraft« var svendestykket, mens trilogien om Afrika var hans hovedværk. Paletten af kilder er velvalgt og virkningsfuld det meste af vejen.

Hurlumhej på bjergsiden

I sidste ende føles det dog som om, der er lidt for meget »hurlumhej på bjergsiden«, samtidig med at en del interessante spor ikke forfølges. Det antydes for eksempel, at ambitionen med Afrika-trilogien nærmest tog livet af Ejersbo, og det vil vi da gerne høre mere om. Samtidig kommer Ejersbos forældre i skudlinjen for at være idealister, der var mere interesseret i andres børn end deres egne, hvilket betød, at Ejersbo skulle være »smadret følelsesmæssigt«. Her ville det være ganske rimeligt at lade forældrene give deres besyv med. Det virker dog ikke som om, de er blevet konfronteret med påstanden og dermed har haft mulighed for at sige noget om, hvor deres søns vigtigste tankegods i forfatterskabet har ligget.

Journalist og forfatter Rune Skyum-Nielsen skubbede i sin tid på for, at turen til Kenya blev til noget, og han er da også krediteret som idémand på filmen. Han udkommer med biografien »Jakob var her« til foråret, så måske dukker der flere svar op i den. Indtil da er den nye dokumentarfilm om den ultrarealistiske forfatter med det store litterære potentiale en fin og poetisk øjenåbner til et forfatterskab, der ikke blev så bredt men til gengæld nok så dybt.

Hvad: »Ejersbo«.

Hvem: Instruktør: Christian Holten Bonke. Medvirkende: Jakob Ejersbo, Christian Kirk Muff, Morten Alsinger, Johannes Riis.

Hvor: Premiere over hele landet i DOX Bio.