Ingen rust på Iron Man

Robert Downey Jr. i jerndragten igen, fuld knald på de store actionscener og en munter drejning i handlingen giver muligheden for at slutte, mens legen er god for »Iron Man«.

Det er svært at holde niveauet, når en filmserie kommer ud på distancen, og samtidig er der altid en risiko for at gentage sig selv blot med større armbevægelser. »Iron Man 3« er da heller ikke så frisk som den første film, og den er hele tiden i overhængende fare for at blive en parodi på sig selv, men den undgår faldgruberne, og man holder balancen, så den tredje film i serien er både morsom og meget spektakulær i actionscenerne. Og så har Robert Downey Jr. stadig en magnetisk tilstedeværelse og en skarp replik.

Verdensordenen trues af terrorist

Siden sidst er våbenmilliardæren Tony Start med det flyvende superheltekostume af jern gået hen og blevet en mere selvoptaget blæremås, end han var i sin ungdom. Dengang var det ellers slemt nok. Han trådte blandt andet på en ung idealist (Guy Pearce), der nu er kommet tilbage for at hævne sig. Samtidig trues verdensordenen af en terrorist så ond, at man næsten kunne tro, han var en konstruktion. Ben Kingsley giver den fuld skrue som den farlige »The Mandarin«.

I superheltefilm er det ofte ikke historien, man synes skal kunne noget særligt men mere effekterne og underholdningsværdien. Og ingen af delene fejler noget her. Tre scener stikker ud fra resten og får den indre dreng til at blive helt kåd. Det er missilangrebet på Tony Starks overdrevent luksuriøse hjem, et fly på vej ned hvis passagerer styrter mod jorden og som reddes af Iron Man, og så afslutningen, som ikke skal røbes her. Det skal et meget muntert twist midt i historien heller ikke, men vær forvisset om, at humoren får så meget, at de mere hellige tilbedere af superheltefilm risikerer at råbe »Selvparodi!«.

Robert Downey Jr. ser ud, som om han stadig gider spille Tony Stark, og han har som skuespiller en sjælden evne til at få det maksimale ud af enhver situation. Altid med nerve og altid med et morsomt resultat. Han har sagt, at det måske er sidste gang i dragten, og jeg holder med ham i, at det er en god idé at stoppe, mens legen stadig er god. Originalen var gnistrende femstjernet actionhumor, fortsættelsen var en smule slap og episodisk og kun til tre stjerner, men serien er reddet med et punktum, der kalder på jern som den rette medicin sammen med bland-selv-slik, popcorn og cola, hvis man er forlystelsessyg.

Hvad: »Iron Man 3«.

Hvem: Instruktør: Shane Black. Medvirkende: Robert Downey Jr., Guy Pearce, Ben Kingsley, Gwyneth Paltrow, Don Cheadle.

Hvor: Premiere over hele landet.