Ingen byder ind, og alle sælger ud

Med Sean Penn og Javier Bardem på plakaten snyder »The Gunman«. Trods de gode skuespillere er der tale om en bovlam omgang action a la Liam Neeson.

Skuffet? Ja. Sur? Ja. Og lad os bare tilføje »rasende«.

Hvordan, man kan tillade sig at se så meget ned på sit publikum, at man producerer en så tom og pinligt ringe film som »The Gunman«, kan kun forklares med ét ord. Penge. Tykke seddelbundter der kan få selv skuespillere med høj integritet til at skide på publikum. »The Gunman« ligner fra alle vinkler et bud på årets værste film. En tarvelig actionfilm uden retning pakket ind i ultratynd politisk korrekt fernis.

Pierre (Sean Penn) giver sig ud for at være sikkerhedsvagt i Congo, men i virkeligheden er han med i en bande, der skal dræbe en minister. Da han blandt flere mulige skarpskytter udpeges til at trykke på aftrækkeren, må han efter snigmordet flygte fra kontinentet. Og fra hans elskede Annie (Jasmine Trinca). Otte år senere viser det sig, at Pierres ven (spillet af Javier Bardem) nu danner par med Annie, og samtidig jages Pierre på livet. Skumle personer forsøger at slette sporene efter det beskidte job i Congo, der nu er ved at komme i offentlighedens søgelys.

Veltrænet Penn

Sean Penn er efterhånden blevet 54 år, og han ser ud til at være i fin form. Vi får nemlig hans overkrop at se adskillige gange. Den politisk, betændte situation i Afrika er kun påskud for at sætte gang i en serie voldsomt blodige mord, der afløser langsommelige scener med veltrænede Sean Penn, der kigger melankolsk ud i horisonten. Italienske Jasmine Trinca er ikke noget fund på engelsk, og Javier Bardem overspiller sin fuldemandsskurk helt ud over kanten. Akkurat så farlig han virkede som Bond-skurk instrueret af Sam Mendes, ligeså meget til grin er han her.

»Bliv ved dit mål. Skyd ham«. Det er blot en af de ligegyldige replikker i en film, hvor ingen byder ind, og alle sælger ud. Den franske instruktør har tidligere lavet »Taken« og får Sean Penn til at løbe ligeså formålsløst rundt som Liam Neeson. Spekulationsprodukter er der mange af i biograferne, og det er galt nok. Når en ringe film oveni købet pakker sig ind i gode skuespillere og politisk korrekte gevandter, bliver man blot endnu mere skuffet. Sur og rasende over spild af tid og talent.

Hvad: »The Gunman«. Hvem: Instruktør: Pierre Morel. Medvirkende: Sean Penn, Javier Bardem, Ray Winstone. Hvor: Premiere over hele landet.

Sean Penn går Liam Neeson i bedene og sælger ud af sin troværdighed som skuespiller. PR-foto Fold sammen