Industrispionage for nybegyndere

En god historie og erfarne skuespillere som Harrison Ford og Gary Oldman kan ikke helt redde en overfladisk thriller, hvis hurtige hop i handlingen tærer på troværdigheden.

Harrison Ford og Gary Oldmans skuespillerduel løfter sig i »Paranoia«. Fold sammen

I øjeblikket kan man aflæse afskyen for grådigheden på Wall Street og følgerne af den økonomiske krise i mange amerikanske spændingsfilm. Alt andet ville også være mærkeligt. Således også i instruktøren Robert Luketics »Paranoia«, der dog savner noget ro og dybde i sine figurer for at blive mere end en rimelig spændingsfilm.

Liam Hemsworth (»Hunger Games«) spiller vores helt. En ung fyr, der angler efter et gennembrud i IT- og mobiltelefonbranchen, så han kan smage det søde liv og betale sin fars store hospitalsregninger.

Det er derfor svært at modstå et tilbud fra branchens sorte får (Gary Oldman) om at spionere hos branchens guru (Harrison Ford), der ligner en karikatur af Apple-skaberen Steve Jobs.

Karikaturerne, og måden handlingen flyver for meget over stok og sten på, tærer desværre på troværdigheden efter en god start. Ideen om, at en ung mand presses til industrispionage, er god, men man ønsker sig den foldet ud som TV-serie, så man kan få flere nuancer med, og så man undgår store postulerende handlingsspring. For eksempel bliver heltens indrullering i det firma, han skal spionere i, foretaget i noget nær rekordfart. I hver lille håndfuld minutter er der mulighed for at folde perspektiverne ud i et helt afsnit på tre kvarter.

Fra subtil til anonym

»Paranoia« er egentlig ikke nogen dårlig film, al den stund at det er muligt at nyde en mere subtil Harrison Ford end ellers og en Gary Oldman, der er skruet velgørende ned for. Amber Heard som heltens mulige kæreste har karisma, mens det kniber lidt mere for Liam Hemsworth at være andet end fersk. Fint nok at en helt skal være så anonym, at flest mulige i biografen kan identificere sig med ham og dermed læse sig selv ind i handlingen, men Hemsworth bliver et nummer for søvngængerglat, for en mand der på papiret vil rigtig meget.

Det kan måske være fint nok for den primære målgruppe til »Paranoia«, der må være store teenagere og meget unge voksne. Reservationerne over for filmen vil dog vokse proportionalt med tilskuerens alder i forhold til, hvad man tidligere har set af spændende film om skumle virksomheder. Hvis »Wall Street«, »The Insider« og »Social Network« er gået i udbrud rent filmhistorisk, ruller »Paranoia« kun lige netop med hovedfeltet hjem uden at deltage i nogen form for spurt ved målstregen.

Hvad: »Paranoia«.
Hvem: Instruktør: Robert Luketic. Medvirkende: Liam Hemsworth, Gary Oldman, Harrison Ford, Amber Heard.

Hvor: Premiere i 19 biografer over hele landet.