Indhentet af fortiden

Escortpige bliver tvunget til at tage stilling til sine følelser, da hendes lille søn dukker op ud af det blå. Det går hverken godt med det eller filmens kvalitet.

Alice forlod sin kæreste og barn for at blive escort-pige i Bruxelles. Hun stiller sin krop til rådighed for stribevis af mænd og holder alle følelser fra livet. Da hendes ekskæreste dør pludseligt, bliver hendes søn Robin overladt til en mor, han ikke kender. Han er på Herrens mark og hun er det endnu mere. Med lidt hjælp fra Alices afrikanske taxachauffør og en flink belgisk håndværker forsøger de to at leve på bedste beskub uden forudsætninger.

Hvis det overhovedet går lidt fremad, er det meget langsomt, og den slags utydelige resultater er svære at forvandle til en film, der er til at holde ud at se. Det håndholdte kamera og de mange nærbilleder ender i et rod, det er svært at følge med i. Hovedpersonernes kolossale udfordringer bliver til store problemer for filmen. Nøglen til at forvandle det svære liv til en god film har debuterende instruktør Nathalie Teirlinck ikke fundet.

Om ikke andet er der en ildhu til stede, som vi håber instruktøren kan forvandle til en bedre film i andet forsøg. Der er noget uforløst over ”Fortiden foran os”, og det kunne endda gå, for der er også gode skuespillerpræstationer og interessante nattescener i Bruxelles, men sammenlagt set bliver alt for meget af det samme for prætentiøst, når det varer næsten to timer.

Hvad: Fortiden foran os. Hvem: Instruktør: Nathalie Teirlinck. Medvirkende: Evelyne Brochu, Zuri François, Erik Ebouaney. Hvor: Premiere over hele landet.