Imponerende fortællestil

Norske Eskil Vogt, der tidligere har leveret knivskarpe manuskripter til Joachim Triers »Reprise« og »Oslo 31. August«, viser med sin instruktørdebut »Blind«, at han også på det visuelle plan er et intelligent, originalt og intenst fortælletalent. Da Ingrid mister synet, stopper hendes verden. Hun går ikke længere ud, men isolerer sig i lejligheden – til hendes mands store irritation. Hendes indre liv eksploderer til gengæld, og via computerens taster giver hun udtryk for sin frygt og længsel. Eskil Vogt lader os både se og mærke, hvordan det kunne være at blive berøvet synet. Helt ned i detaljen – hvordan er det at lave en kop te?

Og hvad sker der med sexliv og intimitet, når man ikke længere kan se hinanden i øjnene? Men også på et mere samfundsmæssigt plan; ser vi overhovedet hinanden? Hans både tragiske og drillende fortælling er et spejlkabinet, hvor det aldrig helt er til at skelne mellem kendsgerninger og fiktion, subjektiv og objektiv oplevelse af verden. Det er slet og ret imponerende. Så tilgiver man gerne, at Eskil Vogt indimellem bliver så optaget af sin historiefletning, at strukturen truer med at tage fokus fra historiens og karakterernes nærvær.

Hvad: »Blind«.

Hvem: Instruktør Eskil Vogt. Medvirkende: Ellen Dorrit Petersen, Marius Kolbenstvedt.

Hvor: Premiere over hele landet.