Ikke helt ind under teltdugen

Sjælden dokumentarfilm fra cirkusverdenen når ikke helt sit mål, fordi situationerne er for iscenesatte, og hovedpersonerne poserer mere, end de reflekterer.

Patrick Berdino og Merrylu Casselly er cirkusprinsen og cirkusprinsessen, der meget gerne skal have hinanden, hvis det står til deres forældre. Fold sammen

Når Anders Riis-Hansen har sat sig for at lave en dokumentarfilm om to cirkusfamilier, er det en god idé. Ingen andre end cirkusfolkene selv ved for alvor, hvordan der er bag facaderne i en benhård verden, hvor familien betyder alt, og succesen betyder endnu mere. De fleste kender Cirkus Arena, Nordens største Cirkus, som Benny Berdino gennem årtier har gjort meget større end Benneweis med et enevælde og et benhårdt drive, som ingen i Danmark kan overgå.

Til at optræde i Arena har man i årevis haft den tyske cirkusfamilie Casselly med den erfarne domptør René i spidsen og datteren Merrylu som den nye store stjerne. Marrylu og Benny Berdinos barnebarn, Patrick, der ses som Arenas kommende direktør, er gået hen og blevet forelskede i en alder af 20-21 år. Hvis det holder, mener forældrene, at Cirkus Arena og Casselly, familien går en lys og lovende fremtid i møde.

Som cirkusbarn vokser man op i en dedikeret og tryg familie med store udfordringer fra barns ben. Et eller andet skal du optræde med for at føre familietraditionerne videre. Der er ikke megen valgfrihed eller råderum i en branche, hvor elefanterne er så veldresserede, at de kommer af med deres afføring på kommando, lige før de skal optræde eller før de fragtes videre til næste by. Det betyder også, at Patrick og Merrylu kommer under alvorligt pres fra familierne, da det begynder at knage mellem den, fordi familierne så gerne vil se forholdet udvikle sig.

Iscenesatte miner

Hvis ikke instruktøren havde fået lov til at filme et besøg af en amerikansk cirkusagent, der vil have Casselly-familien til USA, og hvis ikke der var opstået knas mellem prinsen og prinsessen, var »Cirkusdynastiet« kun et glansbillede fra cirkus. Men selv om der serveres et drama i anden halvdel, virker scenerne med bekymrede forældre og det unge par med bekymrede miner alligevel meget iscenesatte.

Det hele bliver lidt kedeligt og langtrukkent, når hovedpersonerne ikke har ret meget at sige om deres problemer. Hverken cirkusdirektøren eller særlig mange i de to familier lader kameraet overraske dem eller siger meget andet, end noget der virker som selvcensurerede almindeligheder. Tilbage står dog flotte billeder af elefanter og optrædende i Arena, men dem kan man jo på den anden side lige så godt se, hvis man indløser billet til en cirkusforestilling.

Hvad: »Cirkusdynastiet«.

Hvem: Instruktør: Anders Riis-Hansen. Medvirkende: Familien Berdino og familien Casselly.

Hvor: Premiere i DOX Bio i 51 biografer over hele landet og kører derefter videre i de større byer.