»Hvad er planen, Nicky?«

»Bedrag II« flakker retningsløst som en uvedkommende legen røvere og soldater.

Esben Smed spiller Nicky, der efterhånden er ude hvor han ikke kan svømme i DR's »Bedrag II« Foto: Martin Munch Fold sammen

»Jeg er trøtt. Och gammel. Af dette røvere og soldater...!«

Den svenske gangster Svenskeren bruger sit mest gebrækkelige dansk-svenske til at sætte Nicky på plads, men synes også at kommentere på selve handlingen i »Bedrag«. For det, der i første sæson føltes friskt og ungt, er blevet trøtt. Og gammelt. Sammenligningen med røvere og soldater er faktisk meget dækkende for »Bedrag«. Hvor første sæson formåede at være vedkommende og samfundsrevsende, er serien på alt for kort tid degenereret til en formålsløs flytten rundt på karaktererne. Claudia Morenos indbrud i sin arbejdsgivers mørkelagte kontor for at finde det »fældende bevis«, der kan bringe hendes modstander til fald, er karakteristisk for den ad hoc-facon, som historien (ikke) udvikler sig på.

Hvad der allerede i første sæson stedvist føltes som et postulat, er blevet et alvorligt problem for »Bedrag«: at knytte den slipsebærende kriminalitet i bankverdenen sammen med den rå kriminalitet på samfundets bund. Det kræver påklistrede krumspring som Nickys kidnapning af en 16-årig pige i forrige afsnit. En handling, der ikke virkede i overensstemmelse med hans karakter, og som dybest set ligner et desperat forsøg på at peppe serien op med en meget yderlig handling.

Det skal muligvis ligne, at Nicky er på en moralsk deroute af dimensioner, men det burde ikke tillade, at han i dette afsnit udøver rockertortur med strøm på en håndlanger for at få ham til at afsløre Svenskerens opholdssted. Er det virkelig den eneste måde, han kan få fat i ham på? Det har da ikke været et synderlig problem i de foregående afsnit.

»Hvad er planen, Nicky? Hvad er planen?« spørger en desperat Bimse, der desværre ikke længere er et af seriens omdrejningspunkter – og det er et Fandens godt spørgsmål.

Claudia får til gengæld lidt mere taletid i denne episode, hvor hun, for Mammons guder må vide hvilken gang, atter bliver ansat i Absalon Bank – de har ikke en synderlig stærk overenskomst, de bankrådgivere!

Alf og Mads har endnu en krise i politimakker-forholdet. »Du tør aldrig noget!« råber Mads til Alf, hvis uforstyrrelighed for en gangs skyld bliver forstyrret. Alf kan kraftedeme råbe ligeså meget som Mads, mand.

Det ser sort ud for deres anstrengelser med at få bugt med den onde Nova-direktør Knud Christensen, men så kommer Claudia til undsætning. Hun vil gerne til møde med Knud Christensen med en skjult mikrofon på sig, så direktøren kan kompromittere sig selv. Den skjulte mikrofon er et ofte benyttet greb i krimier, men heldigvis undgår scenen den totale kliche, idet den twister, så vi tror, at Claudia har forrådt sine nye makkere i SØIK.

Hvad: »Bedrag II«.
Hvor: DR 1, Kan streames på dr.dk