”Hov, vi står i den forkerte kirke”

Efter tre forsøg på at filmatisere Dan Browns bøger burde Ron Howard give fortabt. Han er langt fra ligeså god til at lave bøger om til film, som Robert Langdon er til at tyde symboler.

Tom Hanks og Felicity Jones er uhyggeligt meget på farten rundt omkring i Europa i "Inferno". Fold sammen

Når en film bliver en tilstrækkelig stor succes, sker det, at filmen bliver forvandlet til en bog. Altså at nogen groft sagt skriver, hvad der foregår i filmens manuskript og billeder om til ord i en bog. Resultaterne bliver sjældent den store litteratur. Så har vi den omvendte situation, hvor en bog bliver en gigantisk succes og filmselskaberne står i kø for at filmatisere den. Her er der traditionelt set lidt større chance for at lave en ny succes, hvis der vel at mærke bliver tænkt grundigt over, hvordan en film er en helt anden størrelse end en bog.

Tankevirksomheden bag forvandlingen fra bog til film virkede begrænset angående ”Da Vinci mysteriet” (2006), der var en helt igennem kedelig, knirkende og alt for ordrig film på to og en halv time. Lidt bedre gik det med ”Engle & dæmoner” tre år senere, fordi der var lidt mere action med i filmen og lidt færre ørkesløse monologer af Tom Hanks, der stirrer ud i mørket. Og hvad så med den nye film? Vi er desværre tæt på at være tilbage i tomgangen.

Kryptiske sætninger

Titlen ”Inferno” dækker over en gal rigmand, der har stirret sig blind på, at jordkloden snart bliver overbefolket. Han har derfor skabt en dødelig virus, der kan slå næsten hele jordklodens befolkning ihjel på en lille uge, så vi kan blive hurtigere færdige. Med andre ord en skurk der sagtens kan rivalisere med de mest vanvittige fra James Bonds univers. Nu har skurken begået selvmord og hvor er den dødelige virus så gemt henne? Det er naturligvis ikke derhjemme under madrassen. Tom Hanks som symbolforskeren Robert Langdon er forfulgt af en skarpt skydende falsk politikvinde og mindst to fraktioner af WHO. Vi skal derfor ud i to timers labyrintisk slalomjagt gennem hele Europa for at få løst mysteriet.

Længden på kun to timer er et plus for ”Inferno” i forhold til de to første film, hvis det altså ikke lige var fordi, den nye film føles tre timer lang. Ufatteligt meget handling skal forklares, og det sættes skuespillerne til frem for, at man forsøger at vise det i billeder. Det fører til alt for mange scener, hvor en person ankommer til et nyt rum, kigger sig omkring for at finde noget, ikke finder det og derefter siger tre kryptiske sætninger, før vedkommende løber videre. Det virker meget repetitivt og uopfindsomt.

Knækker ikke koden

Af og til krydres der med hovsa-løsninger som for eksempel følgende replik: ”Hov, vi står i den forkerte kirke - vi skal til Tyrkiet i stedet for Italien”. Eurorundturen til flere lande bringer os frem til skuespillerne, der også er en sammenbragt flok. Omar Sy fra Frankrig får ikke spillescener nok til at overbevise om, at han er farlig efter flere komiske roller, mens det går lidt bedre for Sidse Babett Knudsen. Hun formår at give sin karakter som diskret førstedame en sjælden portion menneskelighed. Indiske Irrfan Khan har fået den bedste birolle som en oprydder med kant, hvis rette identitet ikke skal afsløres her. Med Tom Hanks det meste ad vejen er Felicity Jones som sygeplejersken, der i begyndelsen af ”Inferno” får Tom Hanks ud af en slags koma.

Når man tager i betragtning, hvor megen ydre action der trods alt er på museer i kirker og på store pladser i både Firenze, Padova, Venedig, Budapest og Istanbul, er det forbløffende hvor lidt man føler sig involveret i biografsædet. Det kunne tyde på, at Dan Browns bøger er den rene afvikling af plot og at Ron Howard med sit hold af manuskriptforfattere, producere og fotografer ikke nogensinde i løbet af nu tre forsøg ikke rigtigt har knækket koden til, hvordan man skulle lave en filmoverbygning på Dan Browns meget populære pseudovidenskabelige spændingsromaner.

Boks:

Stor kommerciel succes

Ikke alene har Dan Brown solgt mere end 200 mio. eksemplarer af sine bøger i papirformat, men de er også trykt på 54 forskellige sprog. Den første af de tre filmatiseringer med Tom Hanks som forskeren Robert Langdon, ”Da Vinci Mysteriet”, blev en gigantisk kommerciel succes i 2006, hvor den var verdens næstbedst sælgende film med en omsætning på 758 mio. dollars på verdensplan og et billetsalg på 624.311 alene i Danmark. Film nummer to, ”Engle & Dæmoner” (2009), solgte lidt mindre, nemlig 494.472 billetter i Danmark hvilket stadig er et meget flot salg. Der er stadig en fjerde bog på lager om Robert Langdon med titlen ”Det forsvundne tegn”, som næsten med dollargrinende statsgaranti også vil blive filmatiseret.