Hollywood suger på labben

Film giver ikke så store overskud som før. Det rammer stjernerne, der bliver betalt i peanuts. Sådan da.

George Clooney tjener kun en brøkdel af, hvad han plejede. Fold sammen

Krisen har efterhånden ramt Hollywood ganske eftertrykkeligt. Filmstjerner, der indtil for nyligt kunne sætte op til 100 millioner kroner ind på bankbogen for hver film, må spænde bæltet ind. Det er hårde tider i Hollywood, og superstjernerne mærker de økonomiske realiteter. Ifølge New York Times betyder faldende publikumstal og styrtdykkende salgstal på DVDer, at stjernerne må tage til takke med langt mindre, end de plejer.

Sammenligner man de ti Oscar-nominerede i kategorien bedste skuespiller, er deres samlede indtægter for de film, de medvirker i, kun en smule mere end de 20 mio. dollars Russel Crowe ene mand fik, da han var nomineret for sin rolle i "Master and Commander" i 2004.

Og tendensen er den samme i hele Hollywood. George Clooney, der ellers er en af Hollywoods dyre drenge, har måttet vinke farvel til sin normale hyre i filmen "Up in the air". Ifølge Paramount Pictures kostede filmen omkring 25 mio. dollars at lave, og det var kun muligt, fordi George Clooney opgav sin normale takst.

Før i tiden fik filmstjernerne et stort beløb i hånden inden filmen var nået biograferne, men nu må flere og flere tage til takke med at vente med at få betaling til senere. Og modsat tidligere får de nu en del af overskuddet i stedet for en del af indtægterne. Dermed mindsker filmselskaberne deres risiko for at ende med et gigant-underskud, hvis filmen flopper.

Hvis filmen bliver et hit, kan stjernerne dog ende med at tjene på aftalen. Sandra Bullock halverede sin normale tarif på 10 mio. per film forud for indspillingerne til Oscar-nominerede "The Blind Side". Men fordi filmen har været en kæmpe-succes, kan hun ende med at sætte 20 mio. dollars i banken.

De store stjerner har muligvis halveret deres timløn, men de tjener stadig millioner af dollars. Imens må mindre kendte skuespillere som dem, der spiller i Oscar-favoritten "The Hurt Locker", arbejde til mindstelønnen. Ifølge skuespillernes fagforening er den 65.000 dollars (knap 355.000 kroner) per film. Så skal producenten til gengæld også sørge for frokost under optagelserne.