Helt ved et tilfælde

Nogle af de kendteste filmhelte har Harrison Fords ansigt. Fra Han Solo til Indiana Jones. Men egentlig blev skuespilleren en helt uden egentlig at ville det.

Harrison Ford ved præsentationen af den aktuelle film »Morning Glory« i Madrid. Fold sammen

Kan helte være vrisne gamle mænd? Åbenbart. For er der noget, en af verdens berømteste skuespillere har ry for, så er det at være vrissen. I en grad, så det kan få enhver journalists nerver på højkant.

Forberedt på at mødet med verdens måske mest ikonografiske filmhelt - Han Solo fra Star Wars, pisk-svingende Indiana Jones, klon-jagtende Rick Deckard i Blade Runner og agent Jack Ryan i »Patriot Games« og »Clear and Present Danger« - kan betyde mødet med den sureste mine, den mest affærdigende tone og det mest nedladende blik, er førstehånds-indtrykket af Harrison Ford i virkeligheden knapt så skræmmende. Der er ganske vist ikke smil i det furede ansigt, der røber alderen på 68 år, men til gengæld en høflig attitude. Gemt bag lettere opspærrede øjne uden udtryk, der gør det svært at aflæse, hvad der foregår inde bagved.

Men manden, der ellers er kendt for at passe på sit privatliv i en ekstrem grad, er overraskende åben, når det gælder om at tale om sin kone, skuespilleren Calista Flockhart - kendt fra TV-serien »Ally McBeal« - med hvem han har dannet par i otte år, blev gift med sidste sommer i Mexico og bor med sammen med hendes tiårige adopterede søn, Liam, som Ford konsekvent kalder »min søn«. Som når han fortæller, »det føltes selvfølgelig godt at få Cecil B. DeMille-prisen til Golden Globe i 2002, men jeg husker faktisk aftenen bedre, fordi det var dér, jeg mødte min nuværende kone«.

Svarene kommer ofte i et tilsyneladende knastørt tonefald, men indeholder en grad af subtil selvironi. Som når han om sin rolle i den aktuelle »Morning Glory«, der er så horribel sur og snobbet, at han bliver beskrevet som »verdens tredjeværste person« siger, »jeg havde ingen problemer med at spille verdens tredjeværste person.« Eller når han fortæller, hvordan det var, første gang det gik op for ham, at han var verdensberømt.

»Jeg og min daværende kone, Melissa, var på ferie i Marokko, og da vi kom til udkanten af byen Fez, var der en biograf, der spillede to af mine film. Dér gik det for alvor op for mig, at jeg havde mistet min anonymitet og ikke kunne løbe fra mit ansigt. Det var ret skræmmende,« siger Harrison Ford.

DÉT AT BLIVE BERØMT var ellers ikke målet. Selv ikke efter han tog turen fra hjembyen Chicago til Los Angeles i 1964 for at blive skuespiller. Rollerne var svære at få for den 26-årige Harrison Ford, der for at tjene penge til sin kone og søn, lærte sig selv tømrerfaget. »Ved at læse bøger og bare gå i gang,« som han siger.

Snart fik han arbejde hos musikproduceren Sergio Mendes og George Lucas. Med at bygge, vel at mærke, men Lucas gav ham alligevel, mest som en tjeneste, en lille rolle i »American Graffiti«. »Et helvede af en film at indspille. Der var ingen penge, så alle var anspændte,« siger Harrison Ford og griner kort på den typiske Harrison Ford-skæve måde, hvor kun den ene mundvig løfter sig, og øjnene bliver smalle.

Lucas var også manden, der bad Ford om at læse replikkerne op for de skuespillere, Lucas castede til rollen som Han Solo i »Stjernekrigen«. Uden at overveje Ford selv. Først efter lang tids overtalelse - og Tom Selleck havde takket nej - fik Ford rollen. Og Lucas tøvede igen, da han skulle finde sin mand til Indiana Jones. Han ville have et nyt ansigt og afviste forslaget om Harrison Ford, og det var først, da Steven Spielberg overbeviste ham om, at Ford skulle bruges til at levendegøre den arkæologiinteresserede spejderdreng, at Lucas sagde ja. Derfra er Ford kun gået fra den ene mere indtjenende film til den næste. Som »Vidnet«, »Frantic«, »Flygtningen«, »Presumed Innocent« og »Air Force One«, blot for at nævne nogle få. Film, der tilsammen har indtjent over tre milliarder dollar, hvilket gør Ford til et af de guldrandede navne i Hollywood. Han er om nogen blevet indbegrebet af helten, og kun én gang har han spillet skurken. Det var som ægtemanden i »Under overfladen«, der vil myrde sin kone, spillet af Michelle Pfeiffer.

Men han vægrer sig for at udråbe enkelte af sine film til sine personlige favoritter. »Det er ligesom, jeg har fem børn, og ingen af dem er favorit frem for de andre. Jeg føler heller ikke noget ejerskab over de film, jeg har lavet. For mig er det kun hvordan, de var at indspille, der tæller. Resultatet - godt eller skidt - er mig ret ligegyldig,« siger Harrison Ford.

OG SELVFØLGELIG HAR DER været fiaskoer i den lange karriere. Som »Sabrina«, »Six Days, Seven Nights« og »K-19: The Widowmaker« og film han har sagt nej til, som han ikke burde have gjort. Deriblandt hovedrollen som politiker i »Traffic« - den gik i stedet til Michael Douglas. Men det var et meget bevidst valg.

»Jeg havde lige indspillet »Random Hearts«, hvor jeg spillede en sorgramt mand, hvis kone lige er død, og i »Traffic« skulle jeg spille en far, hvis datter er en crackjunkie. Det ville have været det samme ansigtsudtryk. Selv om jeg indimellem er blevet beskyldt for altid at spille den samme rolle som helt, er jeg i mine egne øjne gået efter noget forskelligt hver gang,« siger Harrison Ford.

SELV I PRIVATLIVET er der noget helte­agtigt over Harrison Ford, selv om han fortæller om sit arbejde for naturbevarelse og miljøet i beskedne vendinger. Men han var med til COP 10-mødet i Cancun og er en af foregangsmændene for at få de tre sidste lande i verden - Vatikanet, Andorra og USA - til at ratificere FNs konvention om at bevare en vis procentdel af klodens overflade til naturbevarelse.

»Jeg synes, COP10 var en positiv oplevelse, men kampen for bevarelse af vores natur fortsætter. Af den simple og nødvendige grund, at hvis vi ikke gør noget nu, er der ikke mere tilbage til vores børn,« siger Harrison Ford.

Og på det personlige plan holder han sig trods alderen i fuld vigør ved at vandre i bjerge, flyve i en af sine mange flyvemaskiner og selvfølgelig ved at have en kone, der er 23 år yngre.

Kommer vi til at se dig i en femte Indiana Jones-film?

»Hvis der bliver skrevet et godt manuskript, så ja da. Jeg ville elske at lave endnu en Indiana Jones-film,« siger Harrison Ford.

Om han så lykkes med at slå den voksne spejderdreng med Fedorahatten og pisken ihjel, ligesom da han foreslog George Lucas at lade Han Solo dø i slutningen af den første »Stjernekrig«-film - noget Lucas heldigvis nægtede - eller om han trods sin alder kan blive ved med at spille helt, kan kun tiden vise. Men han har bestemt ingen planer om at gå på pension.

»Jeg tænker overhovedet ikke på at stoppe med at lave film. At arbejde er det, der holder mig i gang. Så det der med at gå på pension, kan jeg ikke se for mig endnu - eller nogensinde,« siger Harrison Ford.