Han drømmer om at slå terrorister ihjel

Spændingsromanen ”American Assassin” er et hit som bog, men mødet med en stor Hollywood-skuespiller kortslutter lidt for ofte spændingskurven.

Bedst som Mitch Rapp har friet til sin kæreste på en bountystrand, myldrer det frem med muslimske terrorister, der slår hende ihjel. Det sender Mitch i en choktilstand, der transformerer ham til en mand, der vil gøre alt for at ødelægge terroristceller. Han er så meget ude af kontrol, at selv CIA er tilbageholdende med at bruge ham.

De bestiller den hårdeste træner (Michael Keaton) til en omgang afretning. Keaton er manden, der kan spille en nuanceret dramatisk rolle på sine øjenbryn alene, og som på det seneste gjorde det i film som ”Birdman” og ”Spotlight”. I ”American Assassin” spiller han en nærmest Clint Eastwood-agtig figur og med sin hang til lidt for megen ansigtsmimik og dvælen ved replikkerne er instruktøren blevet lokket ud på en glidebane, hvor Keaton fylder for meget, men syner af for lidt. Hans talent virker pludselig kontraproduktivt, selv om han tydeligvis er dygtig. Og samtidig er det som om, man ikke for alvor tror på, at han er så sej, som rollen kræver det.

Ellers holdes spændingen pænt ved lige i scenerne uden Keaton, hvor Dylan O’Brien som Mick skal opspore 15 kilo plutonium, der risikerer at komme i de forkerte hænder. O’Brien der er en gennemgående figur i ”The Maze Runner”-filmene er brugbar som stålsat kampmaskine, og viser også i glimt, at han kan spille mere nuanceret skuespil. Også selv om ”American Assassin” ikke er mere end en fin lille genrefilm hvis larm hurtigt lægger sig efter man kommer ud af biografen.

Hvad: American Assassin. Hvem: Instruktør: Michael Cuesta. Medvirkende: Dylan O'Brien, Michael Keaton, Sanaa Lathan. Hvor: Premiere over hele landet.