Godt begyndt i Hollywood

Asger Leth viste, at han turde begive sig ind i de kriminelle miljøer på Haiti med dokumentarfilmen »Ghosts of Cité Soleil«. Seks år senere ser hans næste film dagens lys - eller biografernes mørke - og det er ret overraskende en stangamerikansk spændingsfilm.

I længden udvikler »Med livet som indsats« sig voldsomt urealistisk, men den danske instruktør Asger Leth har bestået Hollywood-prøven. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Med livet som indsats« viser, at Asger Leth er dygtig til at skabe spænding og god til at tegne karakterer, så vi lever os ind i en hæsblæsende film om en mand, der øjensynligt vil begå selvmord ved at hoppe fra en afsats 30 meter over jorden. At filmen bliver nærmest grinagtigt usandsynlig til sidst har mere noget at gøre med manuskriptet og amerikanernes hang til en happy end, end med Leths evner som instruktør.

På kanten af sædet

Rollelisten i »Med livet som indsats« er i det hele taget god. Sam Worthington (»Avatar«) spiller en nervøs hovedrolle som politimanden, der er dømt til fængsel i 25 år. Birolleansigterne har den fordel, at de ikke er så slidte, selv om der er flere gode navne med som for eksempel Elizabeth Banks (»The Next Three Days«), Anthony Mackie (»Real Steel«) og Ed Harris med furet, arrogant fjæs som overskurken. Selv om politimanden ved første øjekast ligner en selvmordsplaget mand, viser det sig nemlig, at han er ude på at bevise sin uskyld fra den udsatte afsats.

Vi følger ikke kun ham og den kvindelige gidselforhandler, men også hans tidligere venner i politiet og et par familiemedlemmer, der er i gang med noget, der ligner et kup i en bygning overfor. Det giver Leth mulighed for at skifte mellem mange forskellige situationer, og han listede mig helt ud på kanten af sædet af bare spænding. Også fordi underlægningsmusikken virker uden at overvælde. Fordi New York er en interessant kulisse, og fordi vi får små antydninger af, at folkemængden neden under bygningen har sit eget liv. I længden ignoreres de sigende detaljer dog til fordel for ramasjangen.

Langt hen ad vejen formår Leth og manuskriptforfatteren at maskere hullerne i historien med god gang i den, men desværre blive det sidste kvarter en omgang voldsomt urealistisk rod. For at få det hele til at gå op, tyr man til større og større fejl hos politiet, og når først Worthington begynder at løbe rundt på gesimserne, og alle sigter på alle med deres pistoler, krummer man tæer.

Godt begyndt er dog halvt fuldendt, og i »Med livet som indsats« består Asger Leth og får det store kørekort til Hollywood.