George Harrison-film: "Husk skiftetøj og tandbørste"

Gode anmeldelser til Martin Scorseses film om George Harrison - men den er for lang og sidste halvdel for flaksende, mener anmelderne.

George Harrison døde i 2001 i en alder af 58. Nu er der lavet en dokumentarfilm om ham. Fold sammen

Den stille Beatle blev George Harrison kaldt, måske mest fordi han ikke råbte lige så højt som Paul McCartney og John Lennon - det forhindrede ham imidlertid ikke i at skrive nogle af The Fab Fours mest elskede sange, bl.a. "Something", "Here Comes the Sun" og "While My Guitar Gently Weeps".

Og ti år efter sin død kommer George Harrison nu til orde i mesterinstruktøren Martin Scorseses portrætfilm "George Harrison: Living in the Material World" - foruden filmklassikere som "Taxi Driver" og "Raging Bull" har Scorsese siden 1970erne instrueret musikdokumentarer om The Band, Bob Dylan og Rolling Stones.

Filmen indeholder gamle interviews og optagelser med Harrison samt nye interviews med bl.a. de to overlevende beatler McCartney og Starr, producerne George Martin og Phil Spector, vennen Eric Clapton og ikke mindst enken Olivia Harrison, som Harrison giftede sig med i 1978 og levede sammen med frem til 2001, hvor han som 58-årig døde af lungekræft. Bono giver så vidt vides ikke sit besyv med i denne film.

Og de danske anmeldere er nogenlunde enige: Scorsese har lavet en god film, men med en spilletid på 3 timer og 20 minutter også for lang en film. "Husk skiftetøj og tandbørste," spøger B.T.'s Jan Eriksen, som kalder filmen "for lang og skævt prioriteret" og giver 4 ud af 6 stjerner. "Kedeligt i længden", skriver Mikkel Kofod i 24 timer og uddeler færrest stjerner, nemlig 3 ud af 6. Eneste undtagelse er Politikens Kim Skotte, der medgiver, at filmens anden halvdel er "lang i spyttet", men ellers kalder filmen "lang, men ikke for lang" - han giver den 5 ud af 6 stjerner og skriver, at "(...) et besværligt, særligt og sandhedssøgende menneske træder klart og stærkt frem fra Martin Scorseses portrætfilm."

Filmens første halvdel fortæller historien om The Beatles, mens den anden halvdel fokuserer på tiden efter, herunder Harrisons interesse for det sjælelige (hare krishna, mm), det kødelige (dameglad og utro), det hurtige (elskede racerbiler) og det langsomme (plante træer på sit engelske gods). Anmelderne er enige om, at første halvdel er klart bedst. Jyllands-Postens Jakob Levinsen skriver "da der i anden del
zoomes ind på den søgende sjæls vandringer (...), bliver historien imidlertid mere flaksende."

Mens mange fremhæver nye oplysninger i filmen, er der intet i den, som Ekstra Bladets Thomas Treo ikke vidste i forvejen. Det afholder ham ikke fra at give 5 ud af 6 stjerner, for selv om Scorsese afslører "intet nyt", i følge Treo, "formår han ved hjælp af førsteklasses filmhåndværk at skrue en fortærsket beretning sammen, så det føles som om, man får den fortalt for første gang."

Et fælles kritikpunkt er filmens brug af musik, hvoraf noget af det ikke er hørt før - og dermed øjeblikkeligt tiltrækker sig et helt verdenssamfund af Beatles-fans interesse. Men 24 timer savner at få udpeget det nye musik og mener i øvrigt, at der er for mange skjulte mellemregninger i filmen, som anmeldes under overskriften "Kun en fest for de indviede". Jyllands-Posten kalder ligefrem filmen for "umusikalsk" og "klippet med en sløv økse" i de scener, hvor musiknumre brat afsluttes.

Døm selv, men gør det i aften eller i morgen, som er de foreløbigt eneste tidspunkter, filmen vises i danske biografer. Eller vent til 22. november, hvor filmen udkommer på dvd.

Martin Scorsese: "George Harrison: Living in the Material World" vises i 10 biografer i dag ved en særlig eventaften samt i Imperial i København i morgen aften. Spilletid: 3 t 20 min.