Geni med småborgerlige vaner

Dokumentarfilm om Woody Allen vil det hele og kan det meste.

Woody Allens talent er hans evne til at lave menneskets tunge grundlæggende vilkår til humor, så vi synes, det er lidt mere tåleligt, at manden med leen i princippet kan vente om hjørnet hvert eneste minut. Allerede som 16-17-årig skrev han 50 vittigheder om dagen og tjente flere penge end sine forældre.

Han er muligvis et geni, men hans arbejdsmetoder er forbløffende enkle, og hans liv er småborgerligt som de fleste andre menneskers. I dagens dokumentarfilm kommer vi med ind i Woody Allens arbejdsomme laboratorium. Allen skriver stadig sine manuskripter på gult A4-papir på den Olympia rejseskrivemaskine, han købte som helt ung. Året er delt op i faste arbejdsfaser, og Allen elsker at skrive sine manuskripter. Under indspilningerne af filmene er han til gengæld på udebane, for her kan alt muligt jo gå galt, og idéen om, hvordan mesterværket skal være, har det med at smuldre.

Ud af de 45 film, Woody Allen har lavet, er en håndfuld mislykkede, omkring 20 film er gode, og 20 er helt fantastiske. Woody Allen er alt for ydmyg omkring resultaterne. Han kan gå med til, at ganske få af hans film nærmer sig det, som han havde tænkt på, at manuskriptet skulle være. »Match Point« og »Den røde rose fra Cairo« nævner han oftest. »Manhattan« syntes han til gengæld var så mislykket, at han tilbød filmselskabet United Artists at lave en ny film gratis, hvis bare de ville lade være med at udsende den i biograferne.

»Woody Allen: A Documentary« vil gerne hele vejen rundt. Historierne om, hvordan han arbejder, er mest interessante, og historien om hans unge år er mest ukendte. En stor del af filmen er vidnesbyrd fra de mange fantastiske skuespillere, han har arbejdet med gennem årene. Næsten alle kan de tælle deres roller i Woody Allens film blandt deres bedste, selv om Allen stort set ikke giver instruktioner. De vil bare så gerne imponere den gamle mester, der altid har gjort, som det har passet ham. Allen har nemlig altid i sin kontrakt haft retten til final cut på sine film, og det er sammen med talentet for at more hemmeligheden bagved succesen.