Reitman læste engang en notits i en avis om en kvinde, der var taget til sin fødeby for at score ungdomskæresten. I »Young Adult« brygges der videre på den kuriøse historie.
Onsdag d. 15. februar 2012, kl. 22.30
Del denne artikel
Del denne artikel
Jacob Wendt Jensen
Lyt til artiklen
Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Charlize Theron spiller Mavis, der var smuk og talentfuld, da hun var ung i den lille by Mercury. Nu er hun voksen og en succesrig forfatter i Minneapolis. Sådan ser det ud langt fra. Ved nærmere øjekast fylder hun sig med alkohol og fast food, og i virkeligheden er hun bare ghostwriter på en teenagebogserie. Vi kommer med på hendes tur til Mercury, fordi hun får en mail om, at hendes ungdomskæreste har fået barn. »Det må da være et råb om hjælp,« tænker hun. Turen bliver en rejse fra noget, der ligner en lettere komedie, til en tragedie, for gradvist bliver det tydeligere, at Mavis nærmere er en »psychotic prom queen bitch«, som en fra byen kalder hende end den succes, som slap fra byen i tide. Forvandlingen af Mavis og synet på hende er en interessant manipulation med biografgængeren. Problemet er bare, at den ikke sker særlig troværdigt. Præmissen virker konstrueret, og nuancerne falder på stribe til fordel for det konkrete resultat af Mavis’ mission. På den baggrund lever Reitmans mildt interessante fjerde film desværre kun halvt.