Forunderlige Frances

»Frances Ha« er et skønt miks mellem Woody Allen og fransk nybølge, og på samme tid moderne, new- yorker-cool og helt sin egen.

»Frances Ha« er filmet i udtryksfuld sort-hvid. Som en hyldest til de franske nybølgeinstruktører der, sammen med ærkenewyorkeren Woody Allen, er Gerwig og Baumbachs største inspirationskilder til filmen. Har Greta Gerwig og Mickey Sumner (Stings datter) som Frances og Sophie. PR-foto Fold sammen

Greta Gerwig er endnu ikke så kendt herhjemme, selv om hun i hjemlandet USA for længst er blevet udråbt til en af de nye stjerner. Men det kommer forhåbentlig til at ændre sig med »Frances Ha«, der er en af årets fineste små filmperler.

Greta Gerwig spiller titelrollen som 27-årige Frances, en newyorker med store drømme om at slå igennem som danserinde, der falmer, for hver gang en yngre danser får chancen i stedet for hende. Frances har svært ved for alvor at få gang i sit voksenliv, men så har hun heldigvis veninden Sophie, som hun deler lejlighed, og alt andet, med. »Vi er som et lesbisk par, der bare ikke har sex,« bemærker hun på et tidspunkt. Derfor slår det Frances helt ud, da Sophie fortæller, at hun flytter ud af deres fælles lejlighed og i øvrigt mener det seriøst med kæresten. Pludselig befinder de to veninder sig på hvert deres kontinent – menneskeligt og senere, da Sophie flytter til Japan med kæresten – i helt bogstavelig forstand. Nu er det op til Frances at lære at stå på egne ben, men hvordan gør man det, når selvsamme ben ikke engang kan finde ud af at bære en ud af døren?

Greta Gerwig har selv skrevet manuskriptet til Frances Ha sammen med filmens instruktør Noah Baumbach (der tidligere blandt andet har lavet det fremragende skilsmissedrama »The Squid and the Whale« – og i øvrigt er Greta Gerwigs kæreste). Og det er tydeligt, at hun kender Frances Ha – om ikke fra sig selv, så fra sine veninder og andre bekendtskaber i New York. Der er en umiddelbar ægthed over samtlige karakterfremstillinger, ikke mindst selvfølgelig Frances selv, der er fuldkommen umulig ikke at skrupelske for hendes skæve indfald og evige evne til altid at træde ved siden af – på dansegulvet, på den sociale scene og i kærlighedens tranedans. Når hun da overhovedet evner at komme ud af døren. Det hele formidlet sårbart, sanseligt og sandt.

Hvad: »Frances Ha«.

Hvem: Instruktør: Noah Baumbach. Hvem: Greta Gerwig, Mickey Sumner.

Hvor: Premiere i udvalgte biografer over hele landet.