Forført af drømmen om berømmelse

Sofia Coppola er en elegant instruktør med blik for æstetikken, men i »The Bling Ring« ender hun med at reklamere for de unge mærkevaretyve i stedet for at levere samfundssatire.

Taissa Farmiga, Israel Broussard, Emma Watson, Katie Chang og Claire Julien spiller de ubekymrede unge fra Hollywood, der bryder ind hos stjernerne for at stjæle mærkevarer. Fold sammen

At teenagere kan blive fascineret af hurtige penge og den korteste vej til dyre mærkevarer, er ikke noget nyt. Sådan har det altid været. Det ligger i ungdommens overmod og manglen på eftertanke. Hos en gruppe af virkelighedens unge i Hollywood tog grådigheden dog overhånd for nogle år siden.

Uskyldigt og nærmest ved en strøtanke – men samtidig dybt kriminelt – bryder de ind hos Paris Hilton og stjæler nogle smykker og noget dyrt tøj. Og da det går godt første gang, fortsætter de og kan ikke stoppe igen. Det er for fedt at gå i byen med dyre tasker og smide om sig med de penge, man har tjent på at sælge nogle af hælervarerne videre. Selv da deres ugerninger kommer i nyhederne, og der vises billeder af dem fra overvågningskameraer, fortsætter de, og på det tidspunkt løber de stjålne varers værdi op i mere end tre mio. dollar.

De unge forbrydere kunne ikke holde kæft, og vennerne blev indviet i deres bedrifter, og som en af dem siger i filmen: »Alle elskede os«. Lige indtil de lagde blærebilleder på Facebook, og politiet fik færten af dem. De unge fik hårde domme på op til fire års fængsel og er forhåbentligt kommet på bedre tanker siden.

»The Bling Ring« er historien om unge, der lader sig forføre af drømmen om rigdom og berømmelse. Unge som ikke for alvor har tænkt over, at den eneste rigdom og berømmelse, der er bare en smule sund, er den, som man har fortjent, fordi man er dygtig til noget. Der hvor Sofia Coppolas filmsatire fungerer bedst, er i billedet af forældrene, der lever i deres egne overfladiske verdener, og som propper deres børn med medicin. At lære deres børn om forskellen på rigtigt og forkert, skænker de ikke en tanke.

Mangler blod, sved og tårer

Der er knald på musikkens friske toner, og med flair for billedfriser fra Hollywood holder Coppola tempoet højt. Hendes flag- rende stil som instruktør fungerer dog bedst, når hun har fat i et dybere indhold. Historien om de unge i »The Bling Ring« havde haft det bedst med at forblive en feature-artikel i Vanity Fair. Der mangler blod, sved og tårer i den meget milde satire af det amerikanske samfund, og man har det lidt for ofte sådan, at filmen bliver en reklame for den livsstil og opførsel, som den, når alt kommer til alt, forhåbentligt forsøger at kritisere.

Hvad: »The Bling Ring«

Hvem: Instruktør: Sofia Coppola, Medvirkende: Emma Watson, Taissa Farmiga, Israel Broussard.

Hvor: Premiere i København, Aarhus, Aalborg, Odense og Lyngby.