Forfængelig mand med sprængfarligt ego

Søren Malling spiller selvovervurderende kunster, der fører sig frem som en anden Hugh Hefner i silkeslåbrok, mens han får sine lækre assistenter til at lave kunstværkerne for sig.

Søren Malling som kunstneren Simon i »Mesteren« af Charlotet Sieling. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den store kunstner er traditionelt en karaktertype, som populærkulturen har betragtet med skepsis. Måske skyldes det, at avanceret kunst selv har set sig som værende i opposition til mainstreamkulturen, og selvom høj- og lavkultur i dag er mere eller mindre fusioneret, er den arrogante og verdensfjerne kunstner stadig en tilbagevendende figur i spillefilm og TV-serier.

Simon, der er Søren Mallings hovedkarakter i Charlotte Sielings »Mesteren«, er netop sådan en kunst-bajads og er med til at give filmen et lidt altmodisch skær, uden at filmen bliver helt rindalistisk i sit forhold til den moderne kunst og dens udøvere.

Den megalomane og forkælede succeskunstner Simon er svær at holde af, og både Søren Malling og Charlotte Sieling skal have ros for at satse så hårdt på så usympatisk en hovedperson. Det kræver nemlig sit fra begge parter at genvinde publikums sympati, når filmen i første halvdel totalt udleverer ham som en primadonna.

Ifølge instruktørens egne pressenoter er Simon blandt andre inspireret af Olafur Eliasson og Christian Lemmerz, hvis spektakulære publikumsudfordrende kunst har givet dem en unik plads på den internationale kunst- scene. Simon har opnået en position, hvor hans kunstneriske arbejde består af at udtænke grandiose projekter, som hans unge lækre assistenter udfører.

Selv kan han koncentrere sig om at udvikle de excentriske og dionysiske sider af sin personlighed, der blandt betyder, at han klæder sig i silkepyjamas som playboykongen Hugh Hefner og kun drikker de fineste vine. Hver aften er en fest for hans kreds af rygklappere og afsluttes med et orgiastisk pul med elskerinden Lai (Sus Wilkins).

Ind i Simons allerhelligste kommer den unge graffitikunstner Casper (Jakob Oftebro), der er Simons søn af et tidligere ægteskab. Da Casper selv har en status som legendarisk guerilla-kunstner, ser Simon ham først og fremmest som en rival og ikke som den hjemvendte søn. De første revner i Simons omhyggeligt opbyggede persona viser sig, og Søren Malling får for alvor lov at vise en smule menneskelig kompleksitet, der gør hans figur mulig at udholde. Det er lige før, at det er for sent, at det sker i filmen, for man har da været tæt på at afskrive Simon og hele hans værk.

Filmen vokser med Simons sårbarhed, og da den mandlige forfængelighed og kønnets sprængfarlige ego ikke kun kendes fra kunstnere, bliver udviklingen mere vedkommende. Jakob Oftebro som den hjemvendte Casper er mindre tydelig i sin karakter, men tilføjer filmen et spændingselement. Hvad han er ude på, skal vi selvfølgelig ikke afsløre, men man kan sige så meget, at hans rolle understreger, at filmen handler mere om menneskelige svagheder end kunstnerisk storhed.

Hvad: Mesteren. Hvem: Instruktør: Charlotte Sieling. Medvirkende: Søren Malling, Jakob Oftebro. Hvor: Premiere i hele landet.