For meget brændt gummi, for mange løftede pegefingre

Selv om actionscener og temaer i »Lev stærkt« støder imod hinanden, er det en nogenlunde underholdende og velspillet dansk ungdomsfilm.

Lysten til eventyr med benzin i blodet er stor hos hovedpersonerne i »Lev stærkt«, Nikolaj (Cyron Melville) og Martin (Jakob Oftebro), og deres to venner. Det er ikke studenterhuen, der trykker, eller frygten for politiet, som styrer deres liv.

En aften kommer de op at slås på et diskotek. Under flugten stjæler de en lynhurtig bil, og kører om kap med den gamle. Lige indtil Martin kører en sagesløs pige på en cykel ned. Han bliver taget af politiet, og de andre slipper væk. Mon Martin sladrer om væddeløbet? Og hvad sker der, når Martin opdager, at Nikolaj i mellemtiden er brændt varm på Signe (Danica Curcic), som Martin havde kig på før ulykken?

Ret hurtigt får vi en stribe dilemmaer sat op, og meget mere bør ikke afsløres her. Bilvæddeløbene i gaderne er virkelig godt forberedt, og de er lavet med flere kilo gummi, der brændes af på asfalten. De tre skuespillere i hovedrollerne, Melville, Oftebro og Curkic, er fint instrueret, og man kan ikke klage over kemien mellem dem. De ser alle ud til at kunne spille meget mere end det, de er sat til her.

Der er bestemt ikke noget i vejen med en frisk og rask ungdomsfilm, men den må godt indeholde lidt flere af livets usandsynligheder. Problemet er, at jo længere filmen skrider frem, og jo tættere de unge lømler kommer på regnskabets time, jo mere bilvæddeløb viser man i stedet for at fokusere på de personlige relationer.

På den måde har vi for mange løftede pegefingre og for meget brændt gummi at spise popcorn til, når det ret beset er vilde væddeløb, der advares imod.

På filmplakaten står der også »Råzone« et sted. Det er titlen på instruktøren Christian E. Christiansens første film om vild ungdom fra 2006. Den eneste lighed mellem de to film er, at Cyron Melville også der spiller en fyr, der hedder Nikolaj. Koblingen er tynd, og der er nok ikke mange blandt kernepublikummet til »Råzone«, der har savnet en efterfølger, selv om det var en bedre film end »Lev stærkt«. Hvorfor så ikke bare lade den nye film stå alene?

Hvad: »Lev stærkt«. Hvem: Instruktør: Christian E. Christiansen. Medvirkende: Cyron Melville, Jakob Oftebro, Danica Curkic, Casper Fomsgaard, Joakim Ingversen. Hvor: Premiere over hele landet.