Flugten fra en fransk succes

»The Next Three Days« er en velproduceret thriller, men Paul Haggis indfrier ikke det store potentiale i genindspilningen af den franske »Alt for hende«.

Det ville være en god overraskelse at se en amerikansk film, der er bedre end den ofte europæiske eller asiatiske original, den er baseret på.
Det bliver ærgerligt nok ikke i denne omgang. For selv om »The next three days« er instrueret af Paul Gahhis, der stod bag Oscarvinderen »Crash« og den begavede Irakfilm »In the valley of Elah«, er den kun knap så interessant som sit franske forlæg.

Fred Cavayés thriller »Alt for hende« fra 2008 havde dansk premiere sidste år og er en medrivende og stramt komponeret thriller, der blandede 1970er-coolness med begavet kupfilm og kærlighedsdrama.

Her planlægger en gymnasielærer og familiefar at befri sin hustru, der vakler på selvmordets rand, efter at hun er blevet uskyldigt dømt for mord og sidder i et højsikret fængsel.

Fokus på action

Hvor fokus i den franske version med Vincent Lindon og Diane Krüger er på hovedpersonens udvikling og det moralske skred, der sker, som han passerer »point of no return«, har Paul Haggis tunet actionelementerne.

Det betyder, at »The next three days« er en underholdende oplevelse, der er værd at bruge et par timer på, hvis man er i humør til en velproduceret thriller. Men det er også på bekostning af den forførende stemning, der gør filmens forlæg unik.

Desuden taber den originale historie noget ved, at det nærgående studie af hovedpersonen i »Alt for hende« overskygges af actionscenerne i den amerikanske film.

Russell Crowe er et udmærket valg som menigmanden, der må hidkalde sin indre heroisme og gå imod Pittsburghs politi, omend han kører den sammenbidte John Brennan lidt på rutinen, og vi får et godt gensyn med Brian Dennehy som hans far.

Men når man har set originalen, blegner hovedpersonens motiver over for Vincent Lindons indædte karisma, og det gør remaket til en mindre sammenhængende film.

Én forbedring er der dog. Som dansker må man som sædvanlig gyse over amerikansk politis kompromisløse license to kill-attitude, der får gymnasielærerens projekt til at føles endnu farligere i genindspilningen og fik denne anmelder til at dukke sig for en politibil på vej hjem fra biografen.