Fin leg med fantasien

Den danske »Min avatar og mig« byder på en fiffig kombination af fiktion og dokumentarisme.

Begrebet avatar stammer egentlig fra den hinduistiske religion og beskriver en gud, der optræder i en anden skikkelse end sin vanlige. Som bekendt gjorde instruktøren James Cameron ordet kendt verden over, og nu fortæller en underfundig dansk film os, at vi allesammen kan anskaffe os en avatar, hvis vi har lyst – men vi skal være lidt forsigtige, for det er ikke helt ufarligt.

Instruktøren Mikkel Stolt har med filmen »Min avatar og mig« lavet en film om en instruktør, der hedder Mikkel Stolt og laver en film, som hedder »Min avatar og mig«. Det er ikke nær så selvoptaget, som det lyder. Stolt har haft medinstruktøren Bente Milton til at holde sig i ørerne, og han ejer tonsvis af selvironi og lægger ikke fingre imellem, når han fremstiller sig selv som et flaprende skvat.

I filmen kommer Stolt ved et tilfælde ind på det fantasy-website, der hedder Second Life og bliver mere og mere opslugt af det – ikke mindst på grund af den ubegribeligt attraktive Helena. Hun er en eller anden autentisk, angiveligt fransk kvindes avatar, men hvem kvinden er, finder den forelskede Stolt trods en rejse til Paris aldrig ud af. Til gengæld lykkes det ham at ødelægge forholdet til sin søde kæreste af kød og blod, ligesom han tager lovlig let på en film, som Christiania har hyret ham til at lave. Han er sygeligt optaget af Second Life.

På den måde bliver »Min avatar og mig« til en vittig og subtil leg med forholdet mellem virkelighed og fantasi.

Selv er filmen en unik mellemting mellem dokumentarisme og fiktion, og skønt den hen ad vejen bliver ganske kompliceret (og en anelse for lang), forbliver man dybt fascineret af dette originale værk, der blandt andet handler om sig selv. Men også om alle os andre og vores behov for eskapisme.