Filmmonstre sat til salg i Cannes

Monstre, nye som gamle, er blandt de hyppigst sete på plakaterne under den sydfranske filmfestival.

Dracula - her portræteret af Christopher Lee i 1953 - er ikke så bedaget, som man kunne tro. Vampyrer, monstre og zombier er et gennemgående tema i mange nye film. Fold sammen

Det er svært at slå det ihjel, som ikke længere er levende, men som stadig, i hvert fald i filmens verden, udgør en dødelig trussel for menneskeheden. Både zombier og vampyrer er blandt de færdige eller halvfærdige film, der forsøges solgt under filmfestivalen i Cannes, og dertil kommer de nye monstre, man ikke lige havde set komme.

Det ældste filmmonster af dem alle, vampyren, bliver der stadig lavet film om, omend det svenske filmhit "Lad den rette komme ind" fra 2008, har kickstartet en bølge af vampyrfilm, der vender den gammel Dracula-formel på hovedet. "Suck" er en canadisk variation over blodsuger-temaet, der handler om en rockstjerne der får comeback efter at han er blevet bidt af en vampyr. Gamle rockuhyrer som Iggy Pop og Alice Cooper er meget passende på birollelisten i filmen, der er instrueret af Rob Stefaniuk.

Otte ben, tre dimensioner – én katastrofe

Også zombier, der først gjorde sig rigtigt gældende på film fra sidst i 1960erne og frem, vender tilbage igen og igen – og igen. Blandt årets zombiefilm i Cannes er horrorkomedien "E’gad Zombies!" af Matthew Butler. Historien udspiller sig noget atypisk i 1700-tallets England. Menneskeædende kannibaler finder man i den kommende belgiske film med den sigende titel "Cannibal", hvis slogan lyder ganske appetitlig: "Love is only skin deep". Også 1950ernes kitschede kæmpemonstre har fået en revival, som for eksempel i filmen "Spider". Filmen lover husvæltende action under mottoet: "Otte ben, tre dimensioner – én katastrofe!". De tre dimensioner henviser til filmens 3D-effekter, der formentlig nok skal afholde danskere med araknofobi fra at købe billet, hvis filmen altså nogensinde viser sit mangeøjede fjæs på vore kanter.

Voldtægtshævnfilm

Remakes er der også rigeligt af, heraf en genindspilning af en 1970ernes mest frastødende film, nemlig voldtægtshævnfilmen "I spit on your grave", der handler om en kvindes blodige hævn over en gruppe voldtægtsmænd. Filmen, hvis originale titel var "Day of the woman", blev totalforbudt i en række lande, da den første gang havde premiere, men i en mindre følsom nutid, hvor tortursexfilm er blevet mainstream, passer filmen alt for godt. Filmens plakat viser en kvinde der truer med en skarptsleben hækkesaks, hvilket bringer mindelser om sidste års danske Cannes-bidrag, nemlig Lars von Triers "Antichrist", der også rummede genital mutilation.

Underskøn Bollywood-stjerne

I Asien har man haft en årelang tradition for filmmonstre, der er svære at blive bange for, idet de som oftest spilles af en tredjerangsskuespiller med en papmachemaske på. Den indiske film "Hissss" er et forsøg på at opnormere landets horrorgenre med større budgetter og forhåbentligt bedre gysereffekter. Som titlen med de mange s’er antyder, handler filmen om en kvinde der er halvt kæmpeslange – halvt underskøn Bollywood-stjerne, nærmere bestemt trækplastret Mallika Sherawat, der egenhændigt har haft stor succes med en twitter-kampagne for filmen. Filmen er en amerikansk-indisk koproduktion og er instrueret af amerikanske Jennifer Chambers Lynch, datter af instruktøren David Lynch.