Filmfolk slår alarm: TV opsluger de bedste folk

TV-serierne indfanger filmbranchens talenter, og det vil gøre danske film dårligere, mener flere filmfolk. Danmarks Radio er uenig.

Foto: Linda Henriksen. Det er skidesvært for os i filmbranchen at få fingrene i de rigtig dygtige manuskriptforfattere og få dem til at arbejde på vores vilkår og til en ringere løn, siger filminstruktør Morten Giese, der ikke har fundet en manuskriptforfatter til sin næste film.
Læs mere
Fold sammen
Filmbranchen er i krise. Men det er ikke kun penge, de mangler. De mangler også dygtige manuskriptforfattere.

Det er et problem for mange filminstruktører, at de ikke kan få fingrene i gode manuskriptforfattere. Mange af dem skriver nemlig ikke filmmanuskripter længere. De laver tv-serier.

En af de filminstruktører, der står uden manuskriptforfatter til sin film, er Morten Giese, der i år debuterede med filmen "Vanvittig forelsket":

- Vi har mange dygtige manuskriptforfattere i Danmark, men tv-serierne sluger mange af dem lige for øjeblikket, og det er derfor svært for os instruktørere at få fat i de dygtige af dem, siger han.

Og for ham at se, skyldes det flere ting:

- Først og fremmest får de en løn, som vi slet ikke kan tilbyde. For det andet så har hovedforfatterne på tv-serierne også hovedansvaret for produktionen - ligesom en instruktør styrer produktionen på et filmset, siger han og bemærker, at det forståeligt nok er sjovere for manuskriptforfattere at have et større ansvar for produktionen.

- Jeg kan da også godt forstå, at de tager de jobs, hvor de får en højere løn og hvor de har større indflydelse, men det bliver et problem for filmbranchen på længere sigt.

Dansk film bliver dårligere

Ifølge Det Danske Filminstitut tilbyder DR deres manuskriptforfattere, skuespillere m.fl. længere kontrakter og en højere løn end filmselskaberne, der opererer på markedsvilkår.

For filminstruktør Morten Giese er konsekvensen af, at mange dygtige folk i branchen smutter over til en højere løn på tv-stationerne, helt klar:

- Jeg kan blive nødt til at tage til takke med en mindre dygtig manuskriptforfatter eller selv ende med at skrive filmmanuskriptet. Det er et stort problem, for konsekvensen er uden tvivl, at danske film bliver dårligere.

- Og jeg er ikke er den eneste, der sidder med det problem, understreger han.

Vi har ikke råd til at tage chancer

Det Danske Filminstitut kritiserer DR for at rekruttere så meget talent, at private producenter har vanskeligt ved at få fat i de bedste folk,

De mener, at DR tilbyder filmfolkene længere kontrakter og højere løn. Og det kan de filmselskaber, der opererer på markedsvilkår, ikke konkurrere med.

- Når filmproducenterne ikke har råd til at tage chancer, kan det hele gå i stå. Det er problematisk, for det er jo især, når man tager chancer, at kunsten rykker, siger administrerende direktør i Det Danske Filminstitut Henrik Bo Nielsen til jp.dk.

- Vi ser tegn på forsigtighed nu, og risikovilligheden falder. Advarselslamperne blinker, siger han.

Det Danske Filminstitut mener også, at det er et problem, at tv-kanaler som DR og TV2 efterhånden sidder på en stor del af støtten til filmproduktion.

Det tvinger nemlig danske producenter til at søge penge i snævert definerede kasser i filminstituttet, mens tv-stationerne forvalter en stor del af støtten til filmproduktionen.

DR: "Vi styrker dansk film"

Generaldirektør i Danmarks Radio Kenneth Plummer er ikke enig. Han mener til gengæld, at DRs dramaproduktion er en talentfabrik, der er med til at styrke både tv- og filmbranchen:

- Det faktum, at DR gør det så godt, som vi gør, er med til at styrke forudsætningerne for at lave danske film, siger han til dr.dk.

Kenneth Plummer afviser også, at DR skulle tilbyde manuskriptforfattere, skuespillere m.fl. en højere løn:

- Vi er dygtige til at forhandle, og som hovedregel betaler vi mindre til talenterne end de private produktionsselskaber gør, siger han.

Danmarks Radio har i 2009 produceret 49 timers tv-drama, hvilket er betydeligt mere end Kulturministeriet forlanger i public service-kontrakten med DR.