Festen fortsætter i fuld fart

Fortsættelsen til »Klassefesten« spurter derudad med platheder og pinligheder i stribevis. Man skal ikke være spåmand for at forudse stor succes i biograferne.

Anders W. Berthelsen, Troels Lyby og Nikolaj Kopernikus er tilbage i "Klassefesten 2". PR-foto Fold sammen

Sådan som pinlighederne er koblet sammen i traileren til »Klassefesten«, frygtede man det værste, men der er en vis mening i den platte galskab i en komedie, der byder på stribevis af groteske situationer, der køres helt ud i det ekstreme uden at køre meget forkert.

Musikeren og scorekarlen Thomas (Troels Lyby) skal omsider giftes, men han har en gedigen præmarital blues, fordi hans nyeste CD er blevet sablet ned af anmelderne. Den kiksede og efterhånden desperate singlefyr Andreas (Anders W. Berthelsen) og det politisk korrekte fallitbo Niels (Nicolaj Kopernikus) vil forsøge at opmuntre ham med en polterabend, hvor de møder op i badehætter. Alene synet af dem er grinagtigt. Men som ofte i »Klassefesten 2« ligger der hvis ikke altid en god idé – så i det mindste et genkendeligt tema for en hvid midaldrende mand – bag det umiddelbart platte. Badehætterne er naturligvis for at være solidariske med Thomas’ skaldede isse. Trioens gamle ven Torben »Tissemand« (Lars Ranthe) dukker også op, og snart tager begivenhederne en drejning hen imod en begravelse, men detaljerne skal man se i biografen.

Humor i alle lag

Ingen tid spildes i fortsættelsen, der er proppet til randen med høj, lav og plat humor. Meningsfyldte situationer og slapstick hulter til bulter mellem hinanden. De gamle forfattere og den nye instruktør går den pinlige planke helt ud, og selv i springet på vej ned i det dybe vand fægter de selvironisk videre med armene. Mikkel Serup og kompagni tør langt mere, end man plejer i mainstreamkomedier, og »Klassefesten«-serien er lysår fra tidligere tiders adstadige komedier fra Nordisk Film som for eksempel »Lotto«. Og i øvrigt langt morsommere end »Alle for en«-serien, der er den eneste anden aktuelle filmkomedieserie at sammenligne med.

Nu har vi set en film, hvor Kopernikus førte an i løjerne, og en hvor Anders W. Berthelsen fylder mest, så jeg ser frem til en film nummer tre, hvor Lyby får lov til at tage teten. Hvis »Klassefesten«-succeserne også kan føre det med sig, at vi i dansk film tør satse på en komedie med kvinder i hovedrollerne, er vi omsider kommet et stykke siden »Walter og Carlo« og »Bananen – skræl den før din nabo«.

Hvad: »Klassefesten 2«.

Hvem: Instruktør: Mikkel Serup. Medvirkende: Anders W. Berthelsen, Troels Lyby, Nicolaj Kopernikus, Lars Ranthe.

Hvor: Premiere over hele landet.