Et knaldhårdt teenageliv

Film: »Knallhart«.»Knallhart« er en stærk ungdomsfilm, der også vil gribe voksne om hjerte og samvittighed.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

En ung dreng går med slæbende skridt ind på en politistation. Der er blod på skoene og han be'r om at tale med en betjent, han vil fortælle alt hvad der er sket til, siger han. Sådan begynder »Knallhart«, der er endnu et bevis på at tysk film er inde i en uforlignelig bølge i disse år.

I flashback fortæller den 15-årige Michael Polischka, hvordan han flytter fra et af Berlins overklassekvarterer til et socialt belastet område, da hans mor bliver smidt ud af sin kyniske læge-kæreste. Uden at ernære sig ved andet end sit gode udseende og med en smag for Gucci-tasker, er hun ikke den store forsørger og Michael må hutle sig igennem så godt han kan. Værre bliver det, da han bliver udset som nyt offer og syndebuk af kvarterets hårde drenge. Med tæsk og afpresning om penge ser tilværelsen håbløs ud, indtil han får hjælp fra uventet side. Kvarterets narko-boss og hans lokale gangstere kan lide Michaels ærlige fjæs, og han får job som kurer. Men psykopater, store som små, er farlige at lege med, hvilket Michael må sande på egen krop og sjæl, da han bliver stillet over for valget: at blive dræbt eller selv dræbe.

Det er en gribende historie, fortalt i et hårdt, realistisk filmsprog, hvor selv en slutning, der umiddelbart virker drastisk, bliver købt. Som et yderste billede på det dilemma, unge kan befinde sig i for at kunne klare sig i et samfund, hvor vold er hverdagskost. Filmen er baseret på Gregor Tessnows bog af samme titel, der er en roman om unge for unge. Instruktør Detlev Buck har bestræbt sig på det samme, men har samtidig også villet skabe et indhold og en tone, der rammer voksne og det lykkes. Ikke mindst på grund af supertalentet David Kross med det ordinære, men udtryksfulde ansigt, der spiller hovedrollen. »Knallhart« er en film med hjertet med sig og en uforglemmelig oplevelse.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse