En træmands lidelser

Philippe Garrels film ligner en efterbrænder af den franske nybølge. De er korte. De er filmet i sort og hvid og historierne leveres med spandevis af weltschmerz.

Stanislas Merhar som Pierre og Clotilde Coureau som Manon har deres problemer med at holde sammen. Ikke mindst på grund af Pierres sidespring. Fold sammen

Denne gang drejer det sig om den selv­bevidste dokumentarfilminstruktør Pierre (Stanislas Merhas), der er gift med Manon (Clotilde Coureau). Han rutter ikke med sine følelser, mens hun ser ud til at ville forholdet mere end ham. En dag forelsker han sig i en yngre kvinde og indleder et forhold til hende. For det må man jo godt som mand, ræsonnerer han. Senere foretager Manon også et sidespring, hvilket han ikke billiger. Da Manon konfronterer Pierre med, at han havde et sidespring først, forsøger han at give hende skylden med bemærkningen: »Du burde havde sagt, at du vidste det!«

Ifølge instruktør Philippe Garrel er »I skyggen af kvinder« en film om, at kvindens libido er ligeså kraftig som mandens. I mine øjne strander projektet en smule og ligner mere en film om en træmand, der ikke kan se ud over sine egne behov. »Kors for en idiot« tænker man flere gange undervejs. Instruktørens budskab om ligheden mellem kvinder og mænd på det her felt er der ikke noget i vejen med. Det virker bare en smule bedaget i 2015.

Filmen har således et essentielt budskab, men det giver ikke af sig selv en uomgængelig film. Der er ikke meget dybde bag følelserne og man føler, at der på de 71 minutter, filmen varer, kun lige med nød og næppe er tid til at handle historien af uden særlig mange mellem­regninger. Og alligevel føles den trukket i ørerne og i øvrigt læsset til med en gammel­dags fortællerstemme.

Af og til rammer Philippe Garrel en ligtorn eller en genkendelig tone i forhold til denne beskuers liv, men alt for ofte virker Stanislas Merhar beordret til at spille Pierre, som var han mejslet i groft udskårne sten, mens Clotilde Coureau spiller logrende puddelhund. Hvis man stod i et filmarkiv og skulle lægge »I skyggen af kvinder« på en hylde, var det på den med beskrivelsen »Typisk festivalfilm som filmkritikerne tvinger sig selv til at lide for ikke at virke dumme overfor kollegerne, men som vil vise sig at være ulidelig i nær­heden af de fleste almindelige mennesker«.

Hvad: I skyggen af kvinder.

Hvem: Instruktør: Philippe Garrel. Med¬virkende: Clotilde Coureau, Stanislas Merhar.

Hvor: Premiere i København, Aarhus, Odense og Kolding.