En stærk og klog kvinde

Susanne Biers nye film »Hævnen« har premiere i dag. Berlingskes filmanmelder Ebbe Iversen tegner et portræt.

Susanne Bier film 'Hævnen' har premiere i dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Talent skal der til, men det er ikke nok. Af en filmskaber kræves også viljestyrke, målbevidsthed og udholdenhed, og de egenskaber besidder Susanne Bier i højere grad end de fleste andre danske instruktører - hvad der betyder, at ganske vist har hun ikke samme nærmest mytologiske ry som særlingen Lars von Trier, men til gengæld bliver hendes film set af flere mennesker end hans både hjemme og ude.

Susanne Bier hører nemlig til de filmfolk, der formår at kombinere det kunstnerisk ambitiøse med det bredt underholdende, og den kvalitet demonstrerede hun allerede med sin debutfilm, den både festlige og smertelige »Freud flytter hjemmefra« i 1991.

Her kunne enhver se, at den unge kvinde med de jødiske rødder og den nyttige uddannelse på Den Danske Filmskole var en fin filmfortæller, og det har hun været siden, idet hun heldigvis allerede i 1993 med »Det bli'r i familien« fik overstået den dårlige film, som alle instruktører - selv de største - på et eller andet tidspunkt skal lave.

Det folkelige gennembrud

Det store folkelige gennembrud kom naturligvis i 1999 med den vittige komedie »Den eneste ene«, der lokkede ikke færre end 840.205 danskere i biografen og stadig er højt elsket.

Trods sin generøse sans for humor er Susanne Bier imidlertid en dybt seriøs kunstner, som ønsker at behandle store og vanskelige eksistentielle temaer i sine film, og det har hun gjort siden den indtrængende og bevægende dogmefilm »Elsker dig for evigt« fra 2002 - en konfliktfyldt beretning om kærlighed og utroskab fyldt med fremragende skuespil præget af Susanne Biers fabelagtige talent for personinstruktion, som i hendes aktuelle film »Hævnen« lokker blændende præstationer ud af de to drenge, William Jøhnk Nielsen og Markus Rygaard.

Af sted til Hollywood

Udforskningen af tilværelsens moralske faldgruber fortsatte i de stærke værker »Brødre« og »Efter brylluppet«, og det er en smuk cadeau til den danske filmskaber, at Jim Sheridan i USA genindspillede »Brødre« med så gode navne som Tobey Maguire, Jake Gyllenhaal og Natalie Portman.

Og Susanne Bier blev jo også selv hentet til Hollywood, hvor hun modsat mange andre undlod at gå på kompromis og holdt den kunstneriske fane højt med den indtrængende »Things We Lost in the Fire«, der rummede gode roller til Halle Berry og Benicio Del Toro.

Nu bekræfter Susanne Bier så sin position som en af Danmarks allerbedste filmskabere med det magtfulde drama »Hævnen«, der allerede er udvalgt til den vigtige filmfestival i canadiske Toronto.

Den 50-årige Bier er nemlig internationalt beundret og ser i øvrigt stadig strålende ud, men det har ikke noget med sagen at gøre.