En sikker sandhed

Film: »Fracture«»Fracture« er en gedigen retssalsthriller med eminente skuespilpræstationer af Anthony Hopkins og Ryan Gosling.

Ryan Gosling i »Fracture« Fold sammen

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

Gode par i film indbefatter langt fra kun mand-kvinde-kombinationen. Nogle gange er det også mand-mand-konstellationen, der skaber en effektiv duo, og her tales der ikke om »Brokeback Mountain«-undertoner. I thrilleren »Fracture« er det det nye talent, Ryan Gosling, der får lejlighed til at spille op til en erfaren, ældre herre, Anthony Hopkins, og de to gør det så godt, at de overskygger den egentlige spændingshistorie, selv om den på ingen måde er dårlig.

Hopkins er den køligt udspekulerede flyingeniør Ted Crawford, der opdager, at den yngre kone er ham utro. Han skyder hende og tilstår, til alles overraskelse, med det samme mordet. En nem sag for statsadvokatkontoret, ser det ud til, hvor den unge Willy Beachum (Gosling), regner med, at han kan afslutte sagen på en uge, før han valser af sted til sit nye job som erhvervsadvokat i det private. Kæk, selvfed og med en vinderprocent på 97, er han ikke vant til at tabe sine sager, men må på grund af sit eget sløseri snart se sig udspillet af Crawford, der med tvivlsom tilståelse ikke kan fældes på grund af manglende beviser. Mordvåbnet, blandt andet. Stædigheden sætter ind hos Beachum og derfra bliver det en kamp om hvem, der er den mest kløgtige af de to.

Filmen tager sig ud som et retssalsdrama, dog uden at der er ret mange nævneværdige retssalsscener. Til gengæld har instruktør Gregory Hoblit øje for opbygningen af sine karakterer, sådan som hans memorable »Primal Fear« med Richard Gere og Edward Norton også viste det. Og Hopkins og især Gosling forstår at udnytte chancen til fulde, for Beachums psykologiske udvikling fra ambitiøs kyniker til en sagfører med samvittighed bliver gjort så interessant, at plottet glider i baggrunden.

Det snedigt udtænkte plot er dog på ingen måde glemt, og med sine gode og særdeles underholdende skuespilpræstationer, bevæger »Fracture« sig det meste af tiden på sikker grund og er et rigtigt godt biograftilbud for det voksne publikum, der vil spise let.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse