En navnløs mand i knibe

Polanskis »Skyggen« er en robust og rimeligt spændende thriller.

Pierce Brosnan og Ewan McGregor duellerer i Roman Polanskis »The Ghost Writer« (som på dansk har fået titlen »Roman Polanskis Skyggen«) Fold sammen

Roman Polanski er den mest ujævne af alle filmskabere. Han har lavet udødelige klassikere (»Rosemarys baby«, »Chinatown«), og han har lavet makværker, som alle med god grund har glemt alt om ( »Hva'?«, »Piraterne«). Man ved aldrig, hvad man får fra ham.

I denne omgang får vi en robust og gedigen thriller, der ikke ligefrem får os til at rykke helt ud på kanten af stolen, men som er spændende nok til konstant at fastholde vores bekymrede interesse. Bekymringen gælder den navnløse hovedperson, der er forfatter og hyres til som såkaldt ghost writer at skrive den tidligere engelske premierminister Adam Langs erindringer, efter at den oprindelige ghost writer er druknet (ulykke? selvmord? hmm!). Det skal foregå på en vindblæst amerikansk ø, hvor politikeren residerer omgivet af enorme sikkerhedsforanstaltninger, men arbejdet med bogen kører hurtigt af sporet, da Lang i medierne beskyldes for at have udleveret terrormistænkte til tortur hos CIA og dermed være medskyldig i krigsforbrydelser.

Nu begynder der at ske mystiske ting. Den navnløse skribent føler sig forfulgt, konturerne af en sammensværgelse aftegner sig, og vi befinder os i godt gammeldags thriller-territorium, hvor man aldrig ved, hvem man kan stole på, og hvorfor ikke. Vores helt leger detektiv, men pludselig tager handlingen en ganske uventet drejning, som selvfølgelig ikke skal røbes her.

Ewan McGregor som den navnløse helt og Pierce Brosnan som den tvetydige premierminister er glimrende, og selv om Polanskis film på ingen måde er nyskabende, fungerer den fint som solid spænding. Traditionel, men ikke triviel.