En mands verden

Hvordan så verden ud før syndefaldet? Serien »Mad Men« er en suveræn, voksen fortælling om det amerikanske samfund før den store forandring. Dengang den hvide middelklassemand styrede verden. Og om en bevægelig tid, hvor vi blev dem, vi blev.

Dengang manden holdt døren for sin kvinde: Reklamemanden Don Draper (John Hamm) og hustruen Betty (January Jones). Begge skuespi Fold sammen

HVAD HANDLER DEN OM?

»Mad Men« foregår i 1960erne – på det fiktive reklamebureau Sterling Cooper, der har til huse på New Yorks reklamegade Madison Avenue – deraf den dobbelttydige titel på TV-serien. Centralt i handlingen står den ambitiøse, flotte og mystiske kreative direktør Don Draper, som gemmer på en del hemmeligheder, og de mennesker, han omgås – både på kontoret og udenfor. Herunder Dons kone og skiftende affærer.

HVAD HANDLER DEN I VIRKELIGHEDEN OM?

I virkeligheden handler »Mad Men« om det radikalt omskiftelige årti, 1960erne var. Hvordan så verden ud inden ungdomsoprøret – dengang verden tilhørte de hvide, heteroseksuelle mænd? Hvordan så verden – den kollektive bevidsthed – ud, inden samfundets marginaliserede grupper for alvor fik stemme, gjorde sig fri  og begyndte at marchere i gaderne? Hvordan var tilværelsen for kvinderne? For de sorte? For de homoseksuelle?  Den kendsgerning, at seriens hovedpersoner arbejder med at forholde sig til tiden på et reklamebureau – forbrugersamfundets opstigning – giver mulighed for at fange og reflektere de skiftende tider og sæder. Serien slår væsentlige eksistentielle temaer an, f.eks. angst, sex, utroskab , sexisme, social mobilitet, racisme og brutalitet.

HVORFOR ELSKER VI »MAD MEN«?

Hold da op, hvor de ryger mange cigaretter. Hele tiden! Sikke de drikker sjusser i arbejdstiden. Var kvinder virkelig så (seksuelt) udsatte på arbejdsmarkedet? Talte man sådan til børn? Så verden sådan ud – dengang? Serien opererer med en raffineret strategi: Udadtil lever dens personer efter de nu for længst tabte sunde »familieværdier« – hjemmelivet ligner den amerikanske kunstner Norman Rockwells idylliske postkort – men utilpassetheden slår ud i nærmest personlighedsspaltet opførsel. Der er i det hele taget et voldsomt seksuelt og socialt under- eller overtryk i serien, et tryk, vi venter på skal eksplodere. Personernes motiver er et langt stykke hen ad vejen skjult for dem selv. De er (endnu) ikke »bevidstgjorte« – et af et senere årtis modeord. Hvordan skal den hjemmegående dukkekone formulere sin egen utilpassethed, når hun endnu ikke aner, at verden kan se anderledes ud? Hvordan skal bøssen vide, at han er det det, når muligheden for at leve længslerne ud er så dybt fortrængte i ham, at han slet ikke har en identitet som homoseksuel? Serien er klogere end sine personer – det er vi også, for vi har gjort udviklingen med – og det giver den en uhørt dybde i menneskeskildringen og en uforudsigelighed i deres udvikling, som er pirrende og konstant interessant for den voksne seer. Læg dertil den Hitchcock-inspirerede åbningssekvens – en tegnet silhuet af en forretningsmand, der falder gennem reklamejunglen fra en skyskraber – og seriens visuelle look – skæve, foruroligende vinkler samt et blændende sexet retro chikt look, skarpe jakkesæt, stramme Jackie Kennedy-kjoler –  som for længst har givet perioden en revival i modebilledet.

HVORDAN KØBER JEG »MAD MEN?«

»Mad Men« havde premiere i USA i juli 2007. Sæson 1 og 2 er udkommet i Danmark.Sæson tre kan købes fra 27. juli. En sæson koster 170-180 kr. Første afsnit af sæson  4 vises i USA den 25. juli.

DET VIDSTE DU IKKE OM »MAD MEN«

Seriens skaber, Matthew Weiner, var tæt på at sige pænt nej tak til skuespilleren John Hamm i hovedrollen som Don Draper. Han var bange for det, der i branchen kaldes »omvendt fordom«  — han  syntes, ham Hamm så for godt ud.