En bombe under systemet

Ingen ved hvordan verdens mest kendte og berygtede gadekunstner Banksy ser ud, men alle bør se hans nye film.

Trods det, at han er verdens mest kendte gadekunstner, har Banksy formået at hemmeligholde sin identitet. Fold sammen

I »Exit Through the Giftshop« punkterer verdens mest kendte og berygtede graffitimaler og gadekunstner, Banksy, pompøsiteten i den internationale kunstverden med gadekunstens fandenivoldske attitude, en forfriskende portion selvironi og spænding på flere niveauer

Franske Thierry Guetta er en sær snegl. En slags Frede Farmand-type med hang til at dokumentere alt i sit privatliv, så det ikke forsvinder for ham. Hans fætter er gadekunstneren Space Invader, så Guetta begynder at filme graffitikunstnere på arbejde om natten på gader og stræder. Det er mere spændende end dagligdagen. Han får endda kontakt til den største og mest sagnomspundne af dem alle, Banksy. Akkurat som med danske Husk Mit Navn ved ingen, hvordan den politiske kunstner ser ud.

Problemet er bare, at Guetta ikke har talent til at få lavet en film ud af alt sit materiale, så det har Banksy nu gjort. Med den krølle på historien, at Guetta i dag fører sig frem som kunstneren Mr. Brainwash. Store dele af kunsteliten i Los Angeles faldt for ham, men selv om han er trofast med et kamera, er han ikke andet end en rodet og udygtig krydsning af Banksy og Andy Warhol på et lærred. Kunstnerisk talent kommer indefra og kan ikke fremavles på kommando.

Banksys film om kunst er unik, fordi den ikke er endnu et støvet kunstnerportræt og fordi den lægger en bombe under kunstparnasset og samtidig giver et bud på en fornyelse af kunsten. Og så byder den på mindst tre lag af spænding. For det første er det elementært spændende at følge nogle af verdens dygtigste gadekunstnere i nattens mulm og mørke. Dernæst er Guettas historie fascinerende i sig selv. Han er os. Han er nørden, der gerne vil være kunstner. Og for det tredje løfter filmen sig til en satire over mekanismerne i kunstverdenen.

Om graffiti er kunst eller kriminalitet? Spørgsmålet bliver besvaret med et rungende ja. Samtidig bringer Banksy kunsten tættere på almindelige mennesker. Uanset om vi har kunst på væggen derhjemme eller ej.