Dunkle minder og dårlig sæd

Seks nye danske novellefilm kommer emnemæssigt vidt omkring og underholder eminent.

Et par ægtefæller beslutter at peppe deres sexliv op med et frækt samleje ude i en skov. Men da to fremmede mænd dukker op og kommer med grove kommentarer, ændrer situationen sig lynhurtigt fra pikant til foruroligende, og man frygter det værste.

Det tager bare 19 minutter at fortælle den dramatiske historie i dokumentaristen Kasper Torstings første fiktionsfilm, »Udflugt«, med Lars Brygmann og Lærke Wither, og dermed bliver filmen i lighed med seks andre nye værker (støttet af den fremragende institution New Danish Screen) et fint eksempel på den ædle kunst at fatte sig i korthed. Gode historier behøver ikke være lange.

Vrede »nydanskere«

Blandt de syv seværdige film, der i dag har premiere på festivalen CPH PIX, er Jeremy Wellers 65 minutter lange »Limboland« tungest at komme igennem, for den fastholder en improviseret teaterforestilling, hvor otte vrede unge »nydanskere« spiller deres aggressioner ud for fuld volumen. Intenst og udmattende er det, mens den bare otte minutter lange »Promise« efter en erindring af Romain Gary kun er en fængslende kuriositet trods sine hele tre instruktører - Henning Carlsen, Kirsten Delholm og Morten BH.

Ligesom i Michelangelo Antonionis »Profession: Reporter« overtager hovedpersonen en død mands identitet i Julie Billes følsomme »Bobby« (55 min.) om længslen efter en kærlig familie, mens en knarvorn gammel mand (Holger Perfort) til det sidste skændes med sin døende kone i Anna Neyes smukke, smertelige og gribende »Sommer i Tyrol«.

Mikkel Sørensens »Sky« (24 min.) tangerer måske det prætentiøse med sin Tarkovskij-inspirerede skildring af en gammel mands dunkle minder om en familiær tragedie, men filmen er præget af så frapperende en visuel bevidsthed, at man betragter dens næsten magiske billeder med duperet betagelse. Og lysende originalt lykkes det for Jan Bacher Dirchsen at gøre så usexet et emne som dårlig sædkvalitet underholdende, sågar morsomt, ved at lade den iscenesatte dokumentar »Mand eller mus« (40 min.) foregå i et kridhvidt, tilsyneladende grænseløst rum. Det er på én gang informativt, tragikomisk og ret genialt.