Dum, dummere, Table 19

Filmen om outsidernes bord til et bryllup er fyldt med fine intentioner, men desværre er den hverken morsom eller bevægende og dermed nærmest ligegyldig.

I denne højsæson for bryllupper er flere nok stødt på visse udfordringer med bordplanen. Hvem skal sættes sammen og hvem skal undgå hinanden? Skal man dele etablerede par og – det svære spørgsmål – hvor skal man sætte alle dem, der er sådan lidt på vippen? På vippen til overhovedet at skulle med, nørderne, de politisk ukorrekte typer eller dem der på anden vis stikker ud? I ”Table 19” er de alle placeret ved bord nummer 19. Længst væk fra brudeparret, scenen og der hvor det går for sig.

Hovedpersonen (Anna Kendrick) i ”Table 19” har oplevet  at falde fra tinderne. Som bedste veninde til bruden stod hun til at være i centrum, men efter hendes kæreste, Teddy – der er forlover - smed hende ud, er hun røget fra inderkreds til yderkreds på blot fjorten dage. Hun må altså sidde sammen med tugthusfangen, den gamle barnepige ingen rigtigt kan huske, en pigeglad nørd og et par der hele tiden vrisser ad hinanden.

Hele filmens egentlig sympatiske idé er, at vi skal se brylluppet fra outsidernes side. Desværre bliver det en situation, som filmen aldrig rigtigt kommer sig over. Det tager for lang tid at lære de kejtede og umage personer at kende, og de situationer, de sendes ud i, løfter sig aldrig rigtigt. Det er logisk, at stemningen hos dem er tung og lettere lidenskabsløs, men det bliver filmen desværre også.

Vittighederne farer i for mange forskellige retninger, når de overhovedet er til stede og de scener, hvor det er meningen, vi skal blive bevæget over den svære situation outsiderne sidder i, kikser også. Det gør filmen til en gumpetung og lidenskabsløs affære, hvor man i baggrunden et sted langt væk hører røvballe-udgaver af hits med The Cars, Wang Chung og Thompson Twins.

Gæsterne burde måske nok have sagt ”nej tak” til det bryllup, de var inviteret til i filmen. Parallelt hermed er det ikke så lidt af en gåde i den virkelige verden, hvorfor filmselskabet er gået med til overhovedet at producere så intetsigende et makværk. Dum, dummere, ”Table 19”.

Hvad: Table 19.  Hvem: Instruktør: Jeffrey Blitz. Medvirkende: Anna Kendrick, Lisa Kudrow, Craig Robinson, Stephen Merchant. Hvor: Premiere over hele landet.