Døende, dysfunktionel og dristig

Ung mand vender hjem til familien for at fortælle dem, at han skal dø, men det er svært at finde et roligt øjeblik, når alle skal mele deres egen kage.

Hvor går man hen, når man netop har imponeret en hel verden med det følsomme og friske arthouse-drama ”Mommy”? Vidunderbarnet Xavier Dolan fra Canada fandt et meget tykt teatermanuskript ned fra hylden med titlen ”Det er bare verdens undergang”. Det havde ikke sagt ham noget, da han læste det første gang, men der viste sig at være masser af eksistentielt stof i det.

Skuespilforfatteren Louis spilles af Gaspard Ulliel, der skal hjem til sin familie efter 12 års fravær. For at fortælle dem, at han skal dø. Det lyder svært, men når medlemmerne af familien er både højtråbende og neurotiske ja nærmest dysfunktionelle, bliver sagen ikke lettere. Mor og søskende har alvorlige indvendinger mod hinanden, der langsomt kommer op til overfladen. Til et begynde med virker det som en svært tilgængelig fest, man overværer, men som man ikke rigtigt er indbudt til. Uigennemskueligt virker det men efterhånden ser vi nye sider af de stærke personligheder og man bliver revet med af de gode skuespillere.

Gaspard Ulliel har næppe været bedre som den hjemvendte søn, og både Léa Seydoux, Vincent Cassel og Marion Cotillard spiller de store følelser ud. Dramaet er ikke let tilgængeligt, men det har kunstnerisk tyngde og det kan føles i både maven, hjertet og nervespidserne.

Hvad: Det er bare verdens undergang. Hvem: Instruktør: Xavier Dolan. Medvirkende: Gaspard Ulliel, Marion Cotillard, Vincent Cassel, Nathalie Baye, Léa Seydoux. Hvor: Premiere over hele landet.