"Diktatoren" er bedst under bæltestedet

Sacha Baron Cohen er tilbage efter »Borat« og »Brüno« med en traditionel komedie.

Den engelske komiker Sacha Baron Cohen havde is i maven og myldrende mange gode idéer, da han vendte USA på vrangen i den energiske og voldsomt morsomme mockumentary »Borat«. En falsk dokumentarfilm hvor Cohen i forklædning tog amerikanske eksperter og menigmand på sengen. Han trak også bukserne ned på modebranchen i »Brüno«, der dog var lidt mindre vellykket.

Nu er Cohen blevet for verdenskendt til at lave den slags film, så han har været med i Martin Scorseses »Hugo« i en suveræn birolle som humpende politibetjent, og nu er turen kommet til hans helt egen showcase med en hovedrolle. Cohen spiller diktatoren Aladeen, der har givet sig selv titlen admiralgeneral og alle andre tænkelige privilegier. Starten af diktatorparodien er håndteret noget tungt, og overdrivelserne er klodsede. Næsten umorsomme. Sagen er selvfølgelig også den, at det tager tid at følge med Cohen ind i et meget fjollet fiktionsunivers, når man er så vant til at se ham være mere konfronterende.

Gennemsnitskomedie

USA er igen målet for satiren i »Diktatoren«, men det er ikke de satiriske stød, der er mest vellykkede. Dertil er satiren for grovkornet, og diktatortemaet er nærmest blevet lidt umoderne i tiden, fra filmens idé blev skabt, til den er kommet ud, og hvor har det i øvrigt været trættende med alle de optrædender, hvor Cohen som diktatoren har indkaldt til pressemøder og er dukket op alle mulige steder offentligt. Heldigvis bliver »Diktatoren« morsommere hen ad vejen. Det er, når Cohen går i kødet på det politisk korrekte, og når han bevæger sig under bæltestedet, at hans nye film er bedst.

Akut fødselshjælp til en kunde i helsebutikken, hvor han får arbejde, er et højdepunkt af platte pointer. Grinene ligger tættest midtvejs i filmen, men der er desværre ikke fundet på nok til at undgå genbrug.

Man kunne i princippet erstatte Cohen med en hvilken som helst amerikansk komiker som for eksempel Adam Sandler, og man ville stadig stå med en amerikansk gennemsnitskomedie som slutresultat. Broen til Charles Chaplins »Diktatoren« fra 1941 er smal, men den er til stede i en fin scene mod slutningen, hvor Aladeen i to ærlige minutter sætter fingeren på, hvad der er galt med USA.

Overgangen fra mockumentary til fiktionsfilm er lidt af en hård landing for Cohen. »Diktatoren« er ikke nogen dårlig film, men der må findes temaer, hvor Cohen kan ramme mere plet med sine satiriske søgemissiler.