Det kommer om natten

Gysene i »It Comes at Night« rejser spørgsmålet om, hvor grænsen mellem det menneskelige og umenneskelige går.

»It Comes at Night« hører til den type horror, der ikke har kostet det store og udspiller sig på et nøje afgrænset område. Fold sammen
Læs mere

Rygtet er løbet i forvejen: Den amerikanske »It Comes at Night« skal være forrygende og stærkt foruroligende horror.

Den slags findes der ikke så meget af, så den danske premiere er imødeset med spænding. Og filmen er bestemt foruroligende sine steder, men altså ikke – desværre – forrygende.

Historien er henlagt til en skov, hvor en familie har forskanset sig i en hytte. Udenfor huserer en ukendt trussel, nogen eller noget, der angriber mennesker med kopperlignende infektioner. Familien har klaret sig med strenge rutiner, men de brydes, da en anden familie lukkes ind i hytten. Om smitten stadig kun er uden for, bliver spørgsmålet, som driver særligt faren ud i såvel frygtelige som sørgelige situtationer.

»It Comes at Night« hører til den type horror, der ikke har kostet det store og udspiller sig på et nøje afgrænset område. Gysets kammerspil, kunne de kaldes, og her varieres den samme situation igen og igen, og det gør Trey Edward Shults, der har instrueret og skrevet manuskript, med stor opfindsomhed.

At følge hændelserne i den mørke hytte er indimellem nerveflænsende, men det afgrundsdybe sug savnes, ligesom slutningen fremstår lovlig abrupt. Filmens indre logik og psykologi holder dog, og der rejser sig gradvist en interessant pointe om, at beskyttelsen af de nærmeste kan gøre én selv til alt det, man frygter mest.

It Comes at Night. Instruktør: Trey Edward Shults. Medvirkende: Joel Edgerton, Christopher Abbott. Premiere over hele landet.