Den begavede stjerne

George Clooney er både attraktiv filmstjerne, begavet instruktør og engageret humanist. I dag fylder han 50.

Fold sammen

Hvis han ikke virkede så sympatisk, ville han ikke være til at holde ud. I hvert tilfælde ikke for mænd, der må føle sig ganske håbløse sammenlignet med George Clooney, som både er attraktiv, talentfuld, velhavende og begavet. Det er bare for meget, men lige præcis i tilfældet Clooney, der i dag fylder 50 år, synes man faktisk, at han har fortjent sin succes.

Han er ikke kommet sovende til den. I 1980erne knoklede han som skuespiller i TV-serien E.R. (Skadestuen), og på film indledte han karrieren i værker som Return of the Killer Tomatoes. Det virkede ikke lovende, men alting ændrede sig, da Robert Rodriguez i 1996 gav ham en hovedrolle i sin forrykte vampyrfilm From Dusk Till Dawn – den blev en stor succes, og Clooney blev et kendt ansigt.

Han er ikke blevet mindre kendt siden dengang. Steven Soderbergh gav ham lækre roller i Out of Sight (1998) og siden i serien om Ocean’s Eleven, Joel Schumacher lod ham spille den kappeklædte superhelt i Batman & Robin, og brødrene Joel og Ethan Coen skænkede i deres prægtige O Brother, Where Art Thou? Clooney en fin chance for at bevise, at han ikke kun er he-man og charmør, men også besidder masser af vittig selvironi.

Ikke desto mindre var George Clooney nu etableret som glamourøs Hollywood-stjerne, så det kom som en overraskelse, da han i 2002 debuterede som yderst kapabel instruktør med den originale Confessions of a Dangerous Mind om TV-manden Chuck Barris, der hævdede at være lejemorder for CIA. Filmen var sær, men underholdende, og respekten for instruktøren G. Clooney voksede yderligere, da hans dybt seriøse (og sort/hvide) Goodnight, And Good Luck om McCarthy-tidens politiske paranoia havde premiere i 2005 og modtog en hel stak velfortjente Oscar-nomineringer.

Som engageret humanist har George Clooney bl.a. besøgt Darfur-provinsen i Sudan med det resultat, at han pådrog sig tropesygdommen malaria. Den må han døje med uden en ægtefælle til at pleje sig – fra 1989 til 1993 var han gift med Talia Balsam, og han har sværget på, at han aldrig vil giftes igen og heller aldrig have børn. Sorry, ladies.