De håbløse drenge

Cannes-festivalens åbningsfilm er en ujævn affære, der trætter trods sine gode intentioner.

Cannes-festivalen åbnede med en film, der indholdsmæssigt ligger meget langt fra tidligere års glamourøse, stjernespækkede åbningsfilm, såsom sidste års katastrofalt dårligt anmeldte “Grace of Monaco”. Flere medier har påpeget, at valget af Emmanuelle Bercots “La tete haute (Standing Tall)” er et kønspolitisk valg, idet man derved afleder opmærksomheden fra at de kvindelige instruktører er i stort undertal på festivalen.

Filmen er en ujævn affære trods sine gode intentioner. Den følger den stærkt utilpassede dreng Malony, der tidligt i sit liv får en forkærlighed for at stjæle biler og køre dem i smadder. Filmen får hurtigt fokus på forholdet mellem drengen, hans mor (der dårligt kan passe på sig selv) og en kvindelig dommer i den ungdomsdomstol, hvor Malony skal stå til ansvar for sine gerninger.

Catherine Deneuve og en række andre franske skuespillere er fine i rollerne som de hårdtprøvede socialarbejdere, der er filmens egentlige hovedpersoner. Bercot har lavet en hyldest til systemets repræsentanter, og det er forfriskende, at disse for en enkelt gangs skyld ikke er fremstilles som fortegnede skurke. Det rokker dog ikke ved, at filmens mange scener med råben, smiden med stole og hysteriske anfald er en lidt trættende affære. I sidste halvdel lykkes det engagere med en lidt større palet af følelser.