Cremen af britisk skuespil

Lidt for hyggelig film om engelske pensionister i Indien klarer lige netop skærene på grund af et hold af overnaturligt dygtige skuespillere.

Pensionisttilværelsen lurer lige om hjørnet, men udsigten til at flytte i ældrebolig i Londons forstæder er deprimerende. En flok engelske pensionister satser i stedet deres sparepenge på »The Best Exotic Marigold Hotel« i Indien. Bag brochurerne gemmer sig en ung initiativrig fantast, der satser på, at rige englændere vil outsource deres alderdom, men hans hotel har ikke den lovede endeløse luksus.

Med charme og store smil får han dog gæsterne fra England til at blive på stedet, og eventyrene dukker lige så stille op i hjørnerne, for næsten alle de tilrejsende er singler. Moralen om, at »det aldrig er for sent«, får endnu en tur i manegen, og det modne publikum, som plejer at gå i Biografklub Danmark, vil elske resultatet.

Instruktøren John Madden har både lavet en rigtig god film som »Shakespeare in Love« og en ligegyldighed som »Kaptajn Corellis Mandolin«.

»The Best Exotic Marigold Hotel« lander et sted mellem de to ekstremer med en kvalitet a la »Calendar Girls«, hvor livssandheder forsøges sat ind i en sur-sød virkelighed. Det lader sig dog sjældent gøre på film uden forenklinger og stereotyper, og det går desværre ud over rollerne til de indiske skuespillere. Dev Patel spillede den ældre udgave af hovedpersonen i »Slumdog Millionaire«, og han tvinges her til at fægte med armene og overspille voldsomt i rollen som entusiastisk hotelejer.

Til gengæld fungerer det brillante engelske skuespillerhold næsten hele tiden fremragende. Judi Dench har smidt sin glamour fra rollen som M i James Bond og viser bredden i sit talent ved at skrue sin udstråling ned i størrelse »hverdagskvinde«. Bill Nighy får også meget ud af sin rolle som flink mand under tøflen. Han klovner mindre, end han plejer, men er så meget desto mere effektfuld og elegant.

Tom Wilkinson er realistisk rugende som bøssen, der gerne vil møde sit livs store kærlighed en sidste gang. Maggie Smith er i en alder af 77 år skarp til at spille den spidse og småracistiske kvinde med potentiale til at tø op. De fire skuespillere redder filmen fra at være ren tuttenut og hyggeprut.