Cowboyen og spacerangeren slår til igen

'Toy Story'-filmenes succes har været konstant, lige siden Woody sagde 'howdy' til biografgængere første gang. Urban har kigget nærmere på det animerede fænomen.

Legetøjsvennerne i 'Toy Story 3' er gamle kendinge, men historien er ny, og filmen er så seværdig, at stort set alle anmelderne mener, den er en biografbillet værd. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fra filmen

I dag har 'Toy Story 3' premiere i de danske biografer, og verdens mest kendte legetøj tager igen publikum og anmeldere med storm. I USA har filmen allerede indspillet for mere end 400 millioner dollars på blot lidt over to måneder. Men før Woody, Buzz Lightyear og alle de andre rødder ramte biograferne første gang i 1995, havde Disney stort set monopol på de animerede film, der primært henvendte sig til børn. De fik den første 'Toy Story'-film vendt op og ned på.

»Pixar præsenterede med 'Toy Story' et helt nyt univers med en animeret, seriøs spillefilm, der fængede. Selve metoden var også helt ny for publikum. Der var animeret på computer og ikke i hånden, som man ellers var vant til at se,« siger Helga Lassen, der er kommunikationsmedarbejder på The Animation Workshop i Viborg. En animationsskole, hvor flere af gæsteunderviserne i øvrigt arbejder for Pixar.

Film for alle

Pixar viser med 'Toy Story'-filmene, hvor meget man kan få ud af at bruge 3D-teknikkerne til animationsfilm, men dengang var det ikke det eneste nye, Pixar bragte på banen.

»Pixar er bare gode til at fortælle eventyr for alle. Teknisk, kvalitets- og indholdsmæssigt har de sat nye standarder for filmene. Særligt det at henvende sig til børn og voksne på samme tid. Der er legetøj og drama til børnene og filmreferencer og underforståethed til de voksne, og det er det, Pixar kunne og stadig kan,« siger Claus Christensen, chefredaktør på Filmmagasinet Ekko.

Konkurrence til Disney

Mens tegnefilmsgiganten Disney dengang var mere moralsk og etisk korrekt, har 'Toy Story' givet mere los.

»Den første 'Toy Story' var noget helt særligt, fordi det ganske enkelt var en banebrydende film. Disneys film var blevet noget glatte og pæne i det, hvor 'Toy Story' er mere ironisk og sarkastisk og har flere lag i sig,« siger Claus Christensen.

Selvom Disney og Pixar nu er slået sammen, så er Pixar stadig helt sin egen, og det er en god ting, mener Helga Lassen.

»Pixar giver med 'Toy Story' og deres film skarp konkurrence til Disney, der var gået hen og blevet lidt for pæn i det. Pixar udfordrer stadig, og det øger kreativiteten og de gode ideer til begge sider,« siger hun.