Clooneys krigsfilm skuffer monumentalt

På trods af en god idé og fremragende skuespillere er George Clooneys nye krigsfilm, »Monumenternes mænd«, skuffende. Der er alt for lidt på spil og for meget sentimental hygge.

5. værste »Monumenternes mænd«På trods af et stærkt hold skuespillere formår Clooney ikke at  få sin anden verdenskrigsfilm til at fungere. Nashawaty sammenligner biografoplevelsen med at lytte til syv mænd, der nynner nationalhymnen i to timer...Læs Berlingskes anmeldelse her: Clooneys krigsfilm skuffer monumentalt Fold sammen
Læs mere

I 1943 er Adolf Hitlers nazi-Tyskland så småt ved at være på tilbagetog, men diktatoren har sat sin hær til at stjæle alle de kunstværker, de overhovedet kan nå, på vej hjem. Omkring fem mio. siger man. For hvad er et folkeslag værd uden deres kulturværdier? I »Monumenternes mænd« spiller George Clooney kunsthistorikeren, der samler et hold af ligesindede for at redde kunstskattene. På spørgsmålet om hvorvidt en soldats liv er mere værd end en klassisk skulptur eller et maleri af en stor mester, svarer han ja uden at tøve.

Denne dramatiske og provokerende nøglesætning i filmen bliver bare ikke rigtigt brugt til noget, for filmen tripper derudaf med museskridt uden nogen form for spænding eller særlig meget dramatisk tæft. Gode skuespillere er der ellers nok af. Med på holdet er blandt andre Bill Murray, John Goodman, hornuglen Bob Balaban og Matt Damon. Alle er de skuespiller, der plejer at gøre det fremragende udi det pudsige, men »Monumenternes mænd« er desværre både det, man kan kalde overcastet, samtidig med at skuespillerne er underudnyttede.

Strippet for spænding

Oplagte referencer blandt andre film er »Det beskidte dusin« med Lee Marvin og »Kellys helte« med Clint Eastwood eller »Three Kings« (også med George Clooney) i nyere tid. Men Clooneys nye film har ikke hverken »Det beskidte dusins« gejst og humør eller »Kellys helte«s antiautoritære tone. På trods af den gode grundidé og skuespillere, som vi ved kan en masse, er soldaternes vej gennem Frankrig decideret kedelig. Og når der ikke er nogen form for spænding, virker det nærmest pinligt, når man ret ofte forsøger at lade de sentimentale violiner spille højt. Når der ikke er noget på spil, er det svært at blive højstemt. I stedet bliver man alvorligt irriteret over manglen på ambitioner.

Hvis bare Clooney enten havde ladet skuespillerne spille med tungen helt ude i kinden eller indlagt nogle actionscener, så man enten kunne grine eller gyse, ville det gå, men hele turen på to timer foregår midt mellem de to genrer. Den seneste krigsfilm om Anden Verdenskrig var Quentin Tarantinos »Inglorious Basterds«, der havde indlagte referencer til filmhistorien om gnistrende kemi mellem de medvirkende. »Monumenternes mænd« har blot forkølede replikker og en træt kemi mellem skuespillerne. Det er bare ikke morsomt nok, når holdets franske medlem Jean Dujardin for eksempel med henvisning til den Oscar, han har vundet for »The Artist«, siger: »jeg har ikke vundet priser som I har« i en tale til sine medsoldater. Det er plat og ligegyldigt.

Efter at have lavet film som »Good Night, and Good Luck« og »Kamæleonen« er »Monumenternes mænd« ikke så lidt af en skuffelse for George Clooney. På papiret så idéen ellers godt ud, og et lille stykke af vejen føler man sig i godt selskab med skuespillerne. Samlet set virker det dog helt utroligt, at en så slap film kan slippe gennem kvalitetskontrollen hos et stort og velrenommeret amerikansk filmselskab. Kan det mon skyldes, at man troede George Clooney var ufejlbarlig som både instruktør og skuespiller?

Hvad: »Monumenternes mænd«.

Hvem: Instruktør: George Clooney. Medvirkende: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Bob Balaban, Cate Blanchett.

Hvor: Premiere over hele landet.