Clooneys hurlumhej i finansjunglen

Gode skuespillere kan ikke redde Jodie Fosters dramatisk komedie om finansverdenen fra at gå til i overgearet hurlumhej og lette løsninger.

George Clooney giver den gas i Jodie Fosters »Money Monster«. Resultatet er ikke altid lige elegant. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Satiren er tyk allerede fra de første billeder. George Clooney spiller Lee Gates, der har et finansprogram i amerikansk TV. Han giver »Det bedste finanstip i dette årtusinde«. Hver eneste dag. Og han giver den gas med danseshow, boksehandsker og guldkonfetti.

Programmet »Money Monster« med et dollartegn som S er så overdrevet, at man ret hurtigt lægger armene over kors og bliver lidt skeptisk. Det er i orden at skyde på den grådige finansverden, men den slags bør dog gøres med finesse, og det bliver det ikke her.

En dag sniger en desperat aktiekøber (Jack O’Connell) sig ind i TV-studiet, tager Lee Gates som gidsel og tvinger en vest med dynamitstænger på ham. Og nu vil manden have en forklaring på, hvorfor et firmas aktier gik ned og ikke op, som det blev spået i programmet. I Lee Gates’ øresnegl sidder en erfaren producer, som spilles af sjældent sete Julia Roberts. Skuespillerne er der således ikke noget i vejen med.

Falder helt fra hinanden

I en ideel verden ville »Money Monster« være »Dog Day Afternoon« (»En skæv eftermiddag«, 1975), der er filmhistoriens ultimative gidseltagningsfilm på grund af sine dybe karakterportrætter. Og den ville være »Network« (»Nettet«, 1976) med bidsk mediekritik. Men den bliver aldrig meget mere end »Man on a Ledge« (»Med livet som indsats«, 2012), der også ville være begge disse film, men i stedet kun blev gennemsnitlig.

Mediesatiren er håndgribelig, og kritikken mod erhvervslivet er allestedsnærværende, og de gode skuespillere kan få noget af det til at glide ned, men efterhånden som handlingen breder sig fra TV-studiet til gader og stræder, bliver situationerne stadig mere hysteriske og falder til sidst helt fra hinanden.

Det har været meget mærkeligt at følge Jodie Fosters karriere som instruktør. Mellem mange ambitiøse filmprojekter, der aldrig er blevet til noget, er det lykkedes hende at lave fire film. »Little Man Tate« (1991) var følsom og brillant, mens »Home for the Holidays« (1995) var løsere, men stadig varm. »The Beaver« (2011) handlede om Mel Gibson, der kommunikerede gennem en bæverdukke, og den var klodset og ubrugelig.

I »Money Monster« banker der formentlig et eller andet sted et rent hjerte, men det er alligevel ironisk, at en film, som går efter at afsløre finansverdenens egoisme og grådighed, selv sigter så ublu mod et bredt publikum, at den føles tæt på lige så grådig selv.

Hvad: Money Monster. Hvem: Instruktør: Jodie Foster. Medvirkende: George Clooney, Julia Roberts, Jack O’Connell. Hvor: Premiere over hele landet..