Christopher Plummer kom med på et afbud - men er det bedste ved filmen

Penge er ikke lykken. I hvert fald ikke, hvis man sætter dem højere end familien. Ridley Scott dykker i filmen "All the Money in the World" ned i et tragisk kapitel i sagaen om den hovedrige Getty-familie.

Michelle Williams er Pauls stålsatte mor, mens Mark Wahlberg er manden, som oliemagnaten Getty sætter til at finde sit barnebarn. Foto: PR Fold sammen

En af verdens rigeste mænd. Kidnapningen af en teenager. En mors desperate kamp for sin søns liv. Der er rigeligt af dramatiske elementer at tage af i Ridley Scotts nye film, »All the Money in the World«, der er »inspireret af« den virkelige historie om kidnapningen af oliemagnaten J. Paul Gettys barnebarn Paul i 1973.

En kidnapning, der endte med at vare flere måneder, fordi den notirisk nærige mangemilliardær nægtede at betale så meget som en krone til Pauls kidnappere med den kynisk-realistiske begrundelse: »Jeg har 14 børnebørn. Hvis jeg betaler, har jeg snart 14 kidnappede børnebørn«.

Derfor er det så meget desto mere ærgerligt at filmen, der er baseret på John Pearsons bog »Painfully Rich: The Outrageous Fortune and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty«, er endt som en smålunken affære. Det virker, som om Ridley Scott har haft svært ved at beslutte, om det var manden, Getty senior, eller »bolden«, selve kidnapningshistorien, han ville gå efter.

Resultatet er blevet en spændingsfilm, der langt hen ad vejen står lige så meget i stampe som efterforskningen af kidnapningen, og en ærgerligt forspildt mulighed for at lave et portræt af en af det forrige århundredes største forretningsmænd. Eller bare et ærligt og nysgerrigt portræt af Getty-familien, der ellers er en rig kilde til tragiske skæbner, for Ridley Scotts indledende »inspireret af« skal tages helt bogstaveligt – der er taget store friheder med den faktiske historie. Hvilket ikke ville have været et problem, hvis det havde gjort historien bedre. Det gør det ikke.

Faktisk udvander de påklistrede thrillerelementer bare historiens centrale psykologiske dilemma: At penge måske nok kan købe dig dyre ting, men lykke og kærlighed koster mere end penge – de koster en bid af dig selv.

Ikke desto mindre skal »All the Money in the World« nok få en plads i filmhistorien, ikke på grund af dens kunstneriske kvaliteter, men som »den der, hvor Kevin Spacey blev udskiftet«. Kun seks uger inden den amerikanske premiere blev Kevin Spacey, der spillede J. Paul Getty, anklaget for seksuelle overgreb. Ridley Scott reagerede prompte og annoncerede, at samtlige scener med Getty ville blive genindspillet med Christopher Plummer – inden den planlagte premieredato.

Det lykkedes så godt, at Christopher Plummer faktisk er langt det bedste ved filmen. Ikke alene har han nogenlunde samme alder som Getty, men han tilfører også karakteren en flertydighed, der gør det svært bare at afskrive ham som et nærigt monster, men derimod gør tilskueren nysgerrig på, hvem han egentlig var bag de mange penge, som han hellere brugte på at købe kunst i kassevis end på at befri sit eget barnebarn? Hvem var J. Paul Getty?

Måske får vi nysgerrigheden tilfredsstillet i Danny Boyles kommende serie »Trust«, der også handler om kidnapningen af Getty junior. Serien, der får premiere på HBO 26. marts, har Donald Sutherland og Hillary Swank øverst på rollelisten. Man forstår egentlig godt, at Ridley Scott valgte at gå til yderligheder for at komme først med sin version af historien.

All the Money in the World

Instruktør Ridley Scott. Medvirkende: Christopher Plummer, Michelle Williams. Premiere landet over.