Begravet i telefonopkald

Et godt manuskript og en fænomenal skuespiller holder spændingen kørende i et drama, der ikke fysisk bevæger sig ud af en bil, men som alligevel fænger og fanger.

Tom Hardy klarer en skrap skuespillerudfordring ekstremt godt i »Locke« om en mand i en bil, der skal løse en hob problemer over telefonen. Fold sammen

Ivan Locke (Thomas Hardy) er en mand, der kan sit kram. Han er en dygtig og beslutsom bygningsingeniør med følgende motto: »Jeg skal nok reparere det, så alt igen er normalt«. På den biltur på halvanden time, hvor vi følger Locke, er det dog tydeligt, at han har udsat nogle svære beslutninger, og nu skal der handles, hvis alt ikke skal spildes.

Den pressede mand er på vej i bil til en fødsel i London. Én gang i 15 år har han været sin hustru utro, og nu skal elskerinden føde. Hun er nervøs og hænger i telefonrøret hele tiden, samtidig med at Locke skal fortælle sin kone om affæren. Hun går ellers rundt derhjemme og glæder sig til, at manden kommer hjem til fodboldkamp i TV, hvor også to store børn venter forventningsfuldt. Ikke nok med at Hardy må aflyse fodboldkampen - han skal også sikre sig, at et vigtigt fundament i cement på arbejdspladsen ikke kikser. I dette krydsfelt af problemer hober telefonopkaldene sig op i bilens kabine, og langsomt aner man sprækker i manden, der ellers er vant til at løse alle problemer, og som tror på, at man kan det meste med knofedt og rationel argumentation. Sådan er livet ikke altid, og Locke sveder tran på motorvejen den mørke aften. Dels er han forkølet, og hen ad vejen viser det sig også, at han har et opgør kørende med sin fars spøgelse i bakspejlet. Locke vil ikke være ligesom ham, og blandt andet derfor tager han med til fødslen. Instruktøren tyr ikke til billige tricks som udefrakommende elementer, eller at Locke for eksempel møder nogen på sin vej. Han er alene i bilen, og alt foregår i hans ansigt og i stemmerne i telefonen. Kun krydret med enkelte overbliksbilleder af motorvejen.

I sin begrænsning kan »Locke« minde om film som »Phone Booth« med Colin Farrell eller »Buried« med Ryan Reynolds, men man klarer dogmet bedre og mere sammenhængende her. Tom Hardy er sædvanligvis en intens skuespiller, der har spillet »Bronson« for Nicolas Winding Refn og Bane i »The Dark Knight Rises«, men her er han skruet ned i en mere realistisk skostørrelse, der gør, at man tror, han kan spille hvad som helst hvor som helst.

Hvad: »Locke«.Hvem: Instruktør: Steven Knight. Medvirkende: Tom Hardy. Hvor: Premiere i København, Aarhus, Odense og Aalborg.