Barsk ballade i Boston

»The Town« er en velfungerende og dynamisk kriminalfilm.

Hollywood er ikke kun en kommerciel lokalitet, men også en meget moralsk en af slagsen, og et af de klassiske budskaber fra filmbyen lyder, at forbrydelse ikke betaler sig. Hvad de fleste af os jo hellere end gerne vil tro på.

I Ben Afflecks indsats nummer to som instruktør - den første var det dystert fængslende krimidrama »Gone Baby Gone« - varieres og nuanceres den gamle læresætning. På den ene side gør det ingen lykkelig at være kriminel, på den anden side straffes alle filmens forbrydere ikke helt efter fortjeneste, og på den måde lykkes det fint for Affleck at undgå at virke banal eller fortærsket.

Hans film er baseret på Chuck Hogans roman »Prince of Thieves«, og han spiller selv hovedrollen som Doug Mac-Ray, der leder en superprofessionel røverbande i Boston-bydelen Charlestown, som angiveligt har fostret flere bankrøvere end noget andet sted i USA. Efter et heftigt røveri tager banden midlertidigt bankdirektøren Claire Keesey (engelske Rebecca Hall) som gidsel, og da banditterne siden opdager, at hun også bor i Charlestown, vil Dougs barske barndomsven Jem likvidere hende. Jem er nemlig en ond røver, mens Doug er en god røver - den diskutable moralske sondren er man nødt til at sluge - så Doug tager den skræmte Claire under sine beskyttende vinger. Og falder for hende. Selvfølgelig.

Nu er han på vej til at forbedre sig, men et sidste storslået kup skal dog udføres, og dermed placerer »The Town« sig solidt i traditionen af udødelige kupfilm som John Hustons »Asfaltjunglen«, Stanley Kubricks »Det store gangsterkup« og Michael Manns »Heat«. Vi ved med andre ord, at noget vil gå grueligt galt, og mere må ikke røbes her, for plottet er spændende.

»The Town« er trods en klichépræget forklaring på Dougs kriminelle karriere en kompetent fortalt og dundrende dynamisk kriminalfilm med rimelig moralsk og psykologisk substans. Ben Affleck selv underspiller glimrende, og i hans ujævne karriere hører denne underholdende film afgjort til lyspunkterne.