Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Som filmens titel antyder, handler Scott McGehees og David Siegels »What Maisie Knew« om alt det, som en lille pige på seks år ser midt i en skilsmisse. Alt det, som de voldsomt egoistiske forældre ikke tror, sådan en lille pige lægger mærke til. Det er hårrejsende at være vidne til, og man hepper på, hvornår den hårdt belastede pige får sagt fra.
Hun (Julianne Moore) er en følelsesmæssigt ustabil rocksangerinde i midtlivskrise og han (Steve Coogan) er en selvvigtig kunsthandler. De to er uafladeligt på vej væk fra deres barn. De har ganske ofte en mobiltelefon klistret til øret, og samtidig har de hovedet oppe i deres egen r-ø-v. Da forholdet ramler, ser Maisie stille til og siger ikke ret meget. Hun er en stille pige, der tilsyneladende kan tåle en del tumult.
Kampen om barnet
For at stå stærkest i kampen om barnet gifter far sig med barnepigen og mor med en bartender, der ellers kun er en løs flirt. Snart viser det sig, at de to nye vedhæng er mindre dårlige til at være sammen med Maisie end forældrene. Onata Aprile, der spiller Maisie, har det mest fantastiske ansigt, der udtrykker hele hendes dilemma. Hun ser imødekommende og lettere melankolsk ud på samme tid, og hun taler meget blidt, når hun overhovedet siger noget. Hun siger ja til det meste og kræver ikke så meget. Men selvfølgelig kræver hun i det lange løb at være sammen med nogen, der bekymrer sig om hende, og heldigvis vokser hun i løbet af filmen til at lære at sige fra. Bare lidt.
Oser af heks
Coogan er skræmmende som den urbane hipster uden følelser, og Julianne Moore kan sin egocentrerede heks på fingrene. Alexander Skarsgård er også overbevisende som kejtet bartender med et hjerte af guld. Eneste anmærkning er, at man ikke rigtigt tror på et par af de mere optimistiske drejninger i sidste del af fortællingen. Virkeligheden er nemlig mange gange endnu værre end historien i »What Maisie Knew«. Bølgerne omkring en skilsmisse har det med at lægge sig naturligt med årene, men den tårnhøje egoisme, vi ser hos forældrene her, forsvinder næppe sådan lige.
Hvad især mor kan få sig til foran øjnene af sin datter, er ikke småting. For eksempel at anklage hendes nye mand for at korrumpere datteren med kærlighed i stedet for at være glad for, at de to kan sammen. Hvorvidt filmen burde være tvangspensum til alle nyskilte, eller om de, som kender skilsmissesituationen for godt, bør lade være med at gå i biografen, er et svært spørgsmål. Det må afhænge af evnen til selvindsigt og lysten til at komme videre.
Hvad: What Maisie Knew.
Hvem: Instruktør: Scott McGehee & David Siegel.
Hvor: Premiere i 20 biografer over hele landet