»Arvingerne« - nu på fransk

Titlen til trods er der ikke meget solbeskinnet postkortidyl over Cédric Klapischs bittersøde "Vores vingård i Bourgogne", der handler om arveret, barndomstraumer og den besværlige kunst at lave god vin.

Der bliver smagt på de gode dråber. Fold sammen

Undertiden er det nødvendigt at tage en omvej for at komme frem. Det er den opbyggelige, men ikke synderligt revolutionerende morale i franske Cédric Klapischs interessante, men også unødvendigt omstændelige vingårds-arvedrama »Vores vingård i Bourgogne«, der mest af alt føles som en TV-serie presset sammen til spillefilmsformat. Sammenligning med den danske serie »Arvingerne« ligger lige for – selvom de heldigvis ikke skændes helt så meget i Bourgogne.

Originaltitlen »Ce Qui Nous Lie« betyder »det der binder os sammen« og er en noget mere rammende titel end den generiske danske »Vores vingård i Bourgogne«, der signalerer evigt solbeskinnede vinmarker og gode glas i aftensolen, mens veltilpasse franskmænd af begge køn taler om livets store spørgsmål.

Lad os bare slå fast med det samme: Det er ikke denne film. Solen skinner langtfra altid over vinmarkerne i løbet af filmens kalenderår – faktisk regner det overraskende meget i Bourgogne! Og det er ikke en dans på roser at dyrke økologisk vin, det er benhårdt arbejde. Ligesom det er benhårdt at være Jean, der i ti år har været på flugt fra sin far, vinbondens, brutale krav til den førstefødte, men på faderens dødsleje alligevel kommer hjem. For alle veje fører ikke til Rom, de fører tilbage til der, hvor man startede. Og når man kommer frem, vil man opdage, at det eneste, der er forandret, er én selv.

Den mere socialrealistiske vinkel klæder det franske vinland, der ellers alt for ofte vader i filmiske klichéer. Cédric Klapisch lykkes også med at skabe en fortælling om ægte søskendebånd, der bliver slidt og hevet i af håbløse franske arveregler og de tre involverede karakterers problemer med at definere, hvad de egentlig vil med deres liv. Derfor er det så bundærgerligt, at de fine psykologiske portrætter gang på gang sovses ind i gumpetung og overforklarende voice-over, alenlange foredrag om vin og arveret samt overflødige flashbacks og sidehistorier. Det havde klædt filmen at få lov at stå helt enkel – livet er kompliceret nok, som det er. Og interessant nok.

Vores vingård i Bourgogne

Instruktør Cédric Klapisch. Medvirkende: Pio Marmaï, Ana Girardot