Arcels kongekabale går ikke op

Nikolaj Arcels filmatisering af Stephen Kings "The Dark Tower" byder på flotte scener og gode skuespilspræstationer fra ikke mindst Idris Elba. Men helheden er lige så hæsblæsende som et computerspil, og mangler dybde og ro til at tage de mange elementer ind.

Idris Elba er forrygende god som The Gunslinger i Nikolaj Arcels filmatisering af »The Dark Tower«. Foto: PR-foto Columbia Pictures. Fold sammen
Læs mere

At koge et fragmenteret og multifacetteret otte-binds romanværk ned til en film på halvanden time, kan virke som en umulig opgave.

Ikke desto mindre er det præcis, hvad Nikolaj Arcel har kastet sig ud i med filmatiseringen af Stephen Kings kæmpeværk »The Dark Tower«.

Historien foregår i et multi-univers, hvor jorden kun er en ud af mange verdener. I midten af de mange universer står Det sorte tårn, der med sin energi holder sammen på det hele. Hvis tårnet falder, lukkes monstre fra det mørke rum udenfor ind, og verden går under. Det synes The Man in Black lyder ganske lokkende, så han fokuserer al sin energi på at styrte tårnet og blive konge af de ondeste monstre. Men han skal først overvinde The Gunslinger, den sidste i rækken af eds-svorne revolvermænd, der skal beskytte tårnet, koste hvad det vil.

Den historie forankres i en genkendelig virkelighed af drengen Jake, endnu et af Stephen Kings begavede børn, der plages af syner om tårnet, Manden i sort og The Gunslinger. En dag finder han et skjult portal, der fører ham fra New York til Mid-world, hvor han sammen med The Gunslinger drager ud for at redde tårnet, en gang for alle.

Nikolaj Arcel, der selv har været inde over manuskriptet sammen med Anders Thomas Jensen, får mange af filmens enkeltscener til at fungere forrygende. Lige fra forfølgelsesløb i New Yorks undergrund til monsterangreb i mørke skove i en anden dimension.

Drengen Jake, spillet af Tom Taylor, begynder at få mørke syner, der viser sig ikke bare at være resultatet af en lidt for løssluppen fantasi. Foto: Pr-Foto Columbia Pictures. Fold sammen
Læs mere

Men selvom der kun er lidt at udsætte på de enkelte dele, ender helheden desværre som lidt af en forvirrende rodebutik, der sætter sig mellem de berømte to stole: Fans af Kings romanserie vil med stor sandsynlighed bliver frustrerede over, hvor let filmen går hen over mytologien i Kings komplekse multiunivers, mens de der ikke har nogen viden om forlægget, nok vil blive grundigt forvirrede over de mange referencer, betegnelser og karakterer, der bliver smidt på lærredet i et hæsblæsende tempo.

Der er nemlig ikke blevet meget plads til rolige øjeblikke, hvor man lige kan fordøje de mange rum-portaler, monstre og overnaturlige hændelser. Filmen har så travlt, at den kommer til at minde lidt for meget om et computerspil, hvor det gælder om at komme helskindet til næste »level« i en hulens fart, mens man skiftevis skyder og undviger modstandere af varierende kaliber, fra almindelige håndlangere over rødglødende monstre til selveste The Man in Black, der kan slå ihjel med ord: »Hold op med at trække vejret«. BUM! Ikke så meget slinger i valsen der – hvilket desværre afspejles i en temmelig endimensionel præstation fra ellers altid gode Matthew McConaughey.

Så er der noget mere gods i Idris Elbas portræt af The Gunslinger, der er rugende, rasende og knækket – men ikke mere end at han formår at vågne til dåd, da håbet kommer anstigende i form af en begavet knægt fra New York.

Han har desuden fremragende kemi med Tom Taylor, der også er rigtigt god som Jake. Man kunne drømme om, at de to havde fået lov at folde sig ud i en hel tv-serie, for det er hele vejen gennem filmen tydeligt, hvor meget mere der er at komme efter: En rigdom i detaljen og i det mytologiske univers, der slet ikke kan finde plads med en så begrænset spilletid.

The Dark Tower

Instruktør Nikolaj Arcel.

Medvirkende: Idris Elba, Matthew McConaughey, m.fl.